Dit zijn de winnaars en verliezers van de winkelstraat

Hoewel de economie al jaren op volle toeren draait, gaat het in de Nederlandse winkelstraten niet altijd even goed. Sommige ketens houden het hoofd nauwelijks boven water, maar er zijn ook winkels die juist gouden tijden beleven.

Hudson’s Bay behoort bepaald niet tot die laatste categorie. De experts die de NOS vroeg zien de vervanger van V&D als de grote verliezer van de winkelstraat. De omzet valt tegen, er komen ontslagen en de cijfers kleurden dit jaar dieprood. Merken- en winkeldeskundige Paul Moers heeft wel een verklaring. “Bij de opening van de warenhuizen hadden ze veel meer kabaal moeten maken. En mensen lokken met goede aanbiedingen. Vooral ook vertellen aan de Nederlanders: wie zijn wij, wat doen we, waar staan we voor? Ze hadden nu een commercial op televisie met de boodschap ‘wij zijn het nieuwe warenhuis’, maar dat interesseert helemaal niemand. Vertel waarom de mensen moeten komen. Dat hebben ze nagelaten.”

Ook met Blokker gaat het niet zo goed. Frank Quix, retailkenner van onderzoeksbureau Q&A spreekt van “de totale ontmanteling” van het eens zo machtige detailhandelsimperium van ‘koning’ Jaap Blokker dat nog maar enkele jaren geleden een omzet scoorde van 3,3 miljard euro. Ook over HEMA heeft hij zijn twijfels. “In ieder geval zijn ze even gered door Marcel Boekhoorn. Maar ze hebben het nog steeds erg moeilijk met een dalende omzet.”

Quix ziet Hunkemöller, Only for Men en Rituals als winnaars. “Alledrie Nederlandse bedrijven. Ze zijn op hun terrein niet per se het goedkoopst, maar ze hebben een prima prijs-kwaliteitverhouding. En ze hebben een goede binding met hun klanten. Only for Men bijvoorbeeld stuurt klanten regelmatig een bericht als de nieuwe collectie weer binnen is. En niet te vergeten: ze zijn ook alledrie succesvol op internet. Een perfecte combinatie.”

Hoogleraar retail marketing Laurens Sloot noemt Lidl en Aldi als winnaars. “Lidl blijft maar doorgroeien en ook Aldi groeit voor het eerst sinds jaren weer eens harder dan de markt. Dat laatste komt met name door de uitrol van een nieuw concept, waarbij er meer aandacht is voor de versafdelingen en hoe de winkels eruitzien.”

Bron(nen):   NOS