Waarom sigaretten- en drankfabrikanten massaal in wiet stappen

Wiet is populairder dan ooit. De tijd van de obscure koffieshop is al lang voorbij. Tegenwoordig houden niet alleen hippe start-ups zich met het geestverruimende plantje bezig, maar ook grote multinationals in de drank- en tabaksindustrie.

Dat heeft te maken met de legalisering van wiet in Canada en delen van de Verenigde Staten. Enkele voorbeelden van investeerders? Constellation Brands van onder meer Corona betaalde al 4 miljard dollar voor een belang in de Canadese cannabis-start-up Canopy. Sigarettenfabrikant Altria van PhilipMorris USA investeerde twee miljard voor een 45 procent belang in wietbedrijf Cronos. En zij zijn niet de enige. Heinekendochter Lagunitas, InBev en farmaceut Novartis toonden eveneens interesse, schrijft Business Insider.

Farmaceuten, sigaretten- en drankbedrijven, ze hebben ieder zo hun eigen motieven om in de wietbusiness te stappen. Farmaceuten willen uiteraard de boot niet missen als het gaat om medicinaal wietgebruik. Ze zijn druk bezig met patenten op medicijnen met cannabisachtige stoffen.

Nu roken definitief op zijn retour lijkt, is het voor de tabaksindustrie een logische stap om iets anders in hun sigaretten te stoppen. Bovendien past het ook goed bij de opkomende markt van vapers en e-sigaretten, waar Philip Morris volop mee bezig is.

Drankfabrikanten zien weliswaar vrij stabiele omzetten, maar merken ook dat in Amerikaanse staten waar wiet gelegaliseerd is, het alcoholgebruik terugloopt. De twee drugs gaan niet goed samen en sluiten elkaar dus vaak uit. Voor de alcoholindustrie is het een vorm van risicospreiding aldus Business Insider. Bovendien is alcoholvrij bier in opkomst. Mogelijk kan THC-houdend bier dan een volgende stap zijn. Volgens onderzoek van zakenbank Cowen zou de cannabisindustrie mogelijk al in 2030 groter zijn dan de frisdrankindustrie.

 

 

Bron(nen):   Business Insider