Webwinkels willen dat je ophoudt zoveel gratis terug te sturen

Webwinkels zuchten onder alle spullen die achteloos besteld en even achteloos weer teruggestuurd worden. ­Vorig jaar bestelden 11,5 miljoen Nederlanders (ouder dan 12 jaar) online goederen of diensten. Van consumentenelektronica komt ongeveer 10% terug en bij kleding kan dat oplopen tot 41%. Nergens in Europa worden zoveel teruggestuurd. Dat is gratis en gratis vinden Nederlanders fijn.
Maar de webwinkels zijn het zat dat een groot deel van hun winst verdampt door al die retouren. Vooral kleding wordt massaal teruggestuurd. Tussen de 40 en 50 procent komt retour. Volgens de Volkskrant zijn webwinkels met drie soorten maatregelen bezig om het aantal retouren te verminderen.
Webwinkels experimenteren nu volop met oplossingen. En dat gaat de consument merken. Drie manieren waarop de bestelpret kan blijven.

De webwinkel zorgt dat de klant meteen goed kiest, dat de kleding past en aan de verwachtingen voldoet. Je ziet op sites steeds meer hulpmiddelen om je maat te bepalen.

Als de klant dan toch verkeerd kiest, draagt hij ook verantwoordelijkheid

Dat kan in de vorm van een quotum op de retouren, zoals Wehkamp al heeft: wie in een jaar meer dan 80 procent van de bestelde producten terugstuurt, mag tijdelijk niet meer achteraf of gespreid betalen.

De klant laten meebetalen aan de kosten van  de verzend- en retourkosten.

Want als iets niet gratis is neemt de animo snel af., is de hoop.

En dan wordt volgens de Volkskrant ook nagedacht over het controleren van de retouren. Want nu krijg je je geld terug, ook als je de jurk eerst een avondje droeg naar dat ene feestje, of als je de stofzuiger uitgebreid hebt laten zuigen. Maar daar is moed voor nodig. Want de klant irriteren is gevaarlijk: hij kan online bij de rest van Nederland gaan klagen op fora en bij klaagprogramma’s. Dus voorlopig krijg je gewoon je geld terug, ook al heb je de onderbroeken eerst gedragen voor je ze gratis retourneerde.

 

 

 

Bron(nen):   Volkskrant  Marketingtribune