Waarom Apple-gebruikers zo ‘trouw’ zijn

Vanavond, om 19 uur Nederlandse tijd, stelt Apple zijn nieuwe iPhone voor. Ooit waren dat evenementen waar naar werd uitgekeken, omdat er steeds nieuwe grenzen werden gepasseerd. Dat is allang niet meer zo. Een iPhone is een mooie telefoon. Zoals veel andere merken mooie telefoons maken. Vaak net zo mooi. Vaak minder duur. Toch zullen veel Apple-gebruikers nooit overschakelen op een Samsung of Huawei. Niet uit vrije wil. Wel omdat ze opgesloten zitten in Apples ecosysteem.

De Morgen: “Apple heeft zich in het verleden niet alleen bewezen als uitstekende smartphonebouwer, het bedrijf is ook expert in het opbouwen, onderhouden en uitbreiden van zijn walled garden. Vrij vertaald: zodra iemand besluit om een Apple-product te kopen, probeert het merk de koper zodanig afhankelijk te maken dat die er niet aan zou denken om later nog voor een concurrent te kiezen.

Wie al eens geprobeerd heeft om over te schakelen van Apple naar Android weet hoe het ecosysteem van Apple consumenten met spreekwoordelijke weerhaken probeert vast te houden.”

Wie in het systeem zit en wil blijven is er blij mee. De producten van Apple – computer, laptop, telefoon, tablet, Watch – zijn verbonden en versterken elkaar. Maar o wee als je er uit wil.

De Watch is een goed voorbeeld. Het is de beste smartwatch die er is. En Apple beheerst de markt. Vooral actieve sporters zijn dol op de Watch. Maar je hebt er alleen wat aan als je ook een iPhone hebt.

En met Apple Pay – erg handig – heeft Apple een muurtje toegevoegd om de gebruiker verslaafd te houden. Slim.