4 simpele manieren om sneller in slaap te vallen

Je bent moe, het is bedtijd en toch val je niet in slaap. Een ergernis, waar veel mensen last van hebben. Bijna een kwart van de Nederlanders zei vorig jaar slaapproblemen te hebben gehad. Echt een oplossing is er niet, wel zijn er tips die enigszins kunnen helpen.

Floris Wouterson, slaapexpert en schrijver van het boek ‘Superslapen’ noemt er vier:

  1. Een warme douche
    “Als je klaar bent met je warme douche en de kraan hebt uitgedraaid, zul je merken dat niet lang daarna een koude bries langs je lichaam glijdt,” begint Wouterson tegen RTL Nieuws. “Deze bries activeert je parasympatische zenuwstelsel, waardoor je lichaam nog even een extra signaal krijgt van: ‘Hé het is tijd om naar bed te gaan’. Een warm voetenbadje geeft hetzelfde effect. Door de warmte van het water ontspant je hele lichaam.” Let wel: neem een warme douche, geen hete en ga ook niet naar de sauna. De hitte activeert je lichaam juist.
  2. Ontspan je geest
    “Iets wat je kunt doen, en wat op mediteren lijkt, is om je te concentreren op het contact van je rug en je benen met het bed waarop je ligt. Zwaai je armen omhoog en laat ze naast je neerploffen. Herhaal dit een aantal keer. De zwaartekracht die je ervaart in je armen, geeft een ontspannend gevoel. Focus je op dat gevoel en je zult merken dat je makkelijker inslaapt,” aldus de expert. Wat ook helpt is naar een kalm luisterboek luisteren of een gewoon boek lezen.
  3. Breng jezelf in de slaapmodus
    “Naast bovengenoemde oefeningen kun je al eerder beginnen met het stimuleren van je slaap, bijvoorbeeld in de woonkamer. Dim het licht alvast en controleer ramen en deuren van je huis. Een veilig gevoel draagt bij aan dat je lichaam zich beter kan ontspannen,” weet Wouterson. Hij adviseert ook om anderhalf uur voor het slapen gaan je telefoon weg te leggen en de tv uit te zetten. Geen smartphone in je slaapkamer dus.
  4. Denk paradoxaal
    Veel mensen kunnen niet slapen, omdat ze van tevoren al bang zijn dat het niet gaat lukken. “Emoties, zoals de angst om niet te kunnen slapen, spanning en stress nemen de overhand. Dit zorgt er juist voor dat je wakker blijft, terwijl je lichaam doodop is.” Het omgekeerde denken is een psychologisch trucje dat kan helpen. Denk dus niet: ‘Help, ik moet nu in slaap vallen anders ben ik morgen moe’, maar wel: ‘Waarschijnlijk lig ik de hele nacht wakker en dat maakt me niets uit’. Door dat te herhalen, zou je juist in slaap vallen.

Bron(nen):   RTL Nieuws