Wat je vooral niet moet eten als je gestresst bent

Mensen met stress hunkeren naar verkeerde voeding door de verhoogde hoeveelheid cortisol. Maar vette, suikerrijke of zoute voeding stimuleren de aanmaak van dit stresshormoon juist. Dit kun je beter vermijden in tijden van stress:

Energiedrankjes: Van cafeïne word je nerveus en door de hoeveelheid suiker krijg je ook nog een dip. De verkeerde combinatie dus. Daarbovenop komt nog de negatieve impact die deze drankjes hebben op je slaap. Een garantie voor nog meer stress.

Pikant voedsel: Mensen met stress hebben vaak ook problemen met de spijsvertering, want stress verlaagt het metabolisme. Scherpe voeding blijft (te) lang in de maag, dat kan weer leiden tot brandend maagzuur.

Snoep: Snoep veroorzaakt een piek in je bloedsuiker en insuline en zorgt voor een nog grotere dip, irritaties en extra zin in vet of suikerrijk voedsel.

Alcohol: Grijpen naar de fles is niet aan te raden. Want alcohol stimuleert namelijk ook de uitstoot van het stresshormoon cortisol. Alcoholische dranken en stress voeden elkaar dus.

Patat en andere vette snacks: Deze bieden even steun, maar nemen daarna al je energie weg. En dat veroorzaakt alleen maar meer irritatie en een gevoel van stress.   

Kauwgom: Ook kauwgom en suikervrij snoep zou stress stimuleren. Het kan zorgen voor een opgeblazen, oncomfortabel en gestresst gevoel.

Lees hier meer.

Bron(nen):   Huffington Post