6 tips: verantwoord snacken doe je zo

Zat van speltbrood, groenteshakes en quinoa-salades? Maar je wilt ook niet toegeven aan het snackduiveltje op je schouder? Neem dan één van de volgende zes hapjes en drankjes (met mate uiteraard).
Een stukje pure chocolade
In pure chocolade zit minder suiker en minder vet dan in melkchocolade. Pure chocolade bevat meer cacao. In cacao zitten anti-oxidanten en flavonolen. Deze stoffen zijn goed voor je bloeddruk en je hart en ze beschermen misschien zelfs tegen kanker. Ook zouden ze goed zijn voor je geheugen.
Een glas rode wijn
Rode wijn is goed voor je cholesterol. Daarnaast lijkt het bestanddeel resveratrol een gunstig effect te hebben op de bloeddruk, bloedsuikerspiegel en lever bij obese mannen.
Een light drankje
Je kunt het beste water drinken. Maar als je jezelf eens wil trakteren, neem dan een light drankje. Dat is volgens dokters nog altijd veel beter dan gewone frisdrank. De bergen suiker in gewone frisdrank zijn slecht voor de lijn en verhogen de kans op suikerziekte.
Een handje noten
Noten bevatten veel calorieën, maar bestaan wel vooral uit goede vetten. Bovendien krijg je er snel een vol gevoel van. Walnoten en amandelen zijn het best, maar pinda’s zijn bijna even goed.
Zelfgemaakte pizza
Als je een pizza zelf maakt, kan hij best gezond zijn. Gebruik dan het liefst volkoren deeg en light kaas. Gooi er ook flink wat groenten over heen en doe het rustig aan met de salami.
Een kopje koffie 
Koffie is zo slecht nog niet. Het reduceert de kans op alzheimer, parkinson en dementie. Het lijkt ook een gunstige invloed te hebben op je bloedsuikerspiegel. Neem dan wel gewone koffie en geen driedubbele cappuccino met slagroom.
Bron(nen):   ABC      

4 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Gold Forever

    “Neem een light drankje”? Is het dan niet verstandig om ook eens te kijken welke zoetstoffen er als suikervervanger gebruikt worden? Ikzelf probeer suiker te mijden waar mogelijk, maar heb 10x liever suiker dan aspartaam, acesulfaam of cyclamaat. Stevia heeft per definitie de voorkeur.

    • Calhoun84

      Kraanwater is beter en met af en toe een light drankje is niets mis, af en toe aspartaam is gevaarlijk noch giftig. Grote hoeveelheden wellicht wel, maar datzelfde gaat op voor suiker.

      (in antwoord op Gold Forever)
  2. iembam

    Alles waar light achter staat laat ik in de schappen staan. Light = kul, behalve als vertaling voor licht…

  3. branden68

    Ik wil iets belangrijks melden over de eerste snack ‘een stukje pure chocolade’.

    Het klopt dat pure chocolade gezonder is dan melkchocolade, maar verder is het dan nog zeer belangrijk dat je de juist pure chocolade kiest.
    Op de verpakking kan misschien wel staan ‘80% cacao’, maar dat zegt nog steeds niets over hoe de cacao is bewerkt en al helemaal niet wat er nog is toegevoegd aan de chocola.

    Wil je zeker weten dat je het beste hebt (eet) wat er is? Neem dan een stukje gezonde chocolade. En waarom?

    Cacao bevat van nature ruim 800 gezonde stoffen.
    Helaas wordt de cacao voor de hedendaagse op hoge temperaturen verhit (tot wel 150 graden) en ook nog eens gealkaliseerd en gefermenteerd. Hier kunnen de gezonde stoffen niet tegen en gaan voor het merendeel kapot of veranderen van samenstelling. Ook wordt er heel vaak nog allerlei ongezonde stoffen toegevoegd, zoals geraffineerde suikers, (trans)vetten, geur-, kleur- en smaakstoffen en andere conserveermiddelen.

    De cacao voor gezonde chocola wordt slechts koudgeperst (tot maximaal 38 graden) en verder niets. Verder worden er alleen (supergezonde) açai bessen en blauwe bessen en ONgeraffineerde ruwe rietsuiker sap kristallen toegevoegd.

    Kijk voor meer informatie op http://eerlijkechocola.nl

Reacties niet toegestaan