Snellere genezing door lieve arts

Het kost niets, heeft geen bijwerkingen en je hoeft er niet voor naar de apotheek: De lieve zorg en aandacht van een vriendelijke arts. Velen die in de gezondheidszorg werken, weten allang dat oprechte aandacht goed is voor een patiënt. Nu is er ook wetenschappelijk bewijs.

Wanneer patiënten vriendelijk behandeld worden, de arts en verpleegkundige hun best doen de patiënt een beetje te leren kennen en wanneer er goed naar patiënten geluisterd wordt, leidt dat bijvoorbeeld tot het sneller helen van wonden en tot verminderde pijn. Ook daalt de bloeddruk, zijn patiënten minder angstig en is het ziekenhuisbezoek van kortere duur.

Volgens het Centre for Compassion and Altruism Research and Education (CCARE) van Stanford University is er steeds meer onderzoek waaruit blijkt dat in zachtaardigheid en welwillendheid de kracht voor genezing schuilt. Het effect van vriendelijkheid zou zelfs groter zijn dan dat van een aspirine. Bovendien zou het de communicatie tussen arts en patiënt verbeteren. Andersom geldt het ook: De artsen en verpleegkundigen voelen zich minder moe of uitgeput als ze vriendelijk met hun patiënten zijn omgegaan.

Volgens CCARE gaat het in discussies rond de gezondheidszorg bijna altijd over geld en hoe op de gezondheidszorg te bezuinigen. Door de hele ervaring van het ziek zijn te verbeteren, kan er ongemerkt bezuinigd worden en voelt iedereen zich er beter bij. Volgens hen is vriendelijkheid het ‘echte medicijn’.

 

Bron(nen):   Huffington Post      

2 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Burgermans

    Natuurlijk beweert het Centre for Compassion and Altruism Research and Education dat compassie en altruïsme belangrijk zijn, anders kunnen ze zich zelf wel opheffen. Een typische wij van WC-eend adviseren WC-eend.

    • Windows 8

      Mjaaa, klopt wel hoor. Soort placebo effect.
      Dat is één van de voordelen van homeo : de ‘arts’ trekt daar veel meer tijd voor je uit (mag ook wel voor 50-75eur)

      “By all accounts, short visits take a toll on the doctor-patient relationship, which is considered a key ingredient of good care, and may represent a missed opportunity for getting patients more actively involved in their own health. There is less of a dialogue between patient and doctor, studies show, increasing the odds patients will leave the office frustrated.
      This fee-for-service payment model, which still dominates U.S. health care, rewards doctors who see patients in bulk,”
      http://kaiserhealthnews.org/news/15-minute-doctor-visits/

      (in antwoord op Burgermans)

Reacties niet toegestaan