Hoeveel koffie is nog goed voor je? Meer dan je denkt

Nog één keer dan: koffie is niet zo slecht als lang werd gedacht. Wie het bij vier kopjes houdt, wordt er mogelijk zelfs gezonder van.

Het is vooral de cafeïne in koffie waarover we ons zorgen maken. Dit stofje beïnvloedt dezelfde delen van de hersenen als cocaïne. 80 procent van de koffiedrinkers neemt genoeg cafeïne tot zich om het effect ervan in de hersenen te zien.

Uit verschillende onderzoeken blijkt echter dat tot 400 mg cafeïne geen enkel probleem is voor de gezondheid. Velen kunnen zelfs nog wel meer hebben. Het lastige is dat de hoeveelheid cafeïne per kop koffie sterk verschilt. In een klein kopje thuis zit misschien maar 50 mg cafeïne, terwijl een grote beker van de Starbucks soms wel 300 mg bevat. Het beste reken je ongeveer 100 mg cafeïne per kop.

Hoeveel cafeïne je aan kan, verschilt sterk per persoon. Diverse genen zijn in verband gebracht met de gevoeligheid voor cafeïne. Dat heeft vooral te maken met de enzymen in de lever die cafeïne moeten afbreken en met de receptoren in de hersenen die beïnvloed worden door cafeïne.

Want ook de gevoeligheid voor de effecten van cafeïne is genetisch: sommigen kunnen direct in slaap vallen na een espresso, anderen blijven er de hele nacht van wakker.

Wel helpt het als mensen een tolerantie voor cafeïne hebben opgebouwd. Wie elke dag sloten koffie drinkt kan er logischerwijs beter tegen dan wie zelden een kopje neemt.

Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat koffiedrinkers langer leven. Zo is er in 2012 een grote studie gepubliceerd in het New England Journal of Medicine waaruit bleek dat mannen die 4 tot 5 koppen koffie per dag dronken 12 procent minder kans hadden om vroegtijdig te overlijden. Bij vrouwen was dat zelfs 16 procent. Maar de wetenschap is het daar nog niet over eens.

Wie regelmatig koffie drinkt, zou ook minder kans hebben op een aantal ziektes, blijkt uit diverse onderzoeken. Vooral de lever zou baat hebben bij een bakkie troost: wie elke dag minstens vier koppen drinkt zou 84 procent minder kans hebben op levercirrose en 44 procent minder kans op leverkanker. Ook de kans op Alzheimer, Parkinson en Diabetes type 2 zou fors minder worden voor wie regelmatig koffie drinkt.

Zwangere vrouwen moeten echter oppassen met koffie. Het advies is om niet meer dan 2 koppen per dag te drinken en liever vermijden ze het helemaal. Voor de rest geldt: houd het bij maximaal vier koppen per dag.

Bron(nen):   Business Insider      

5 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Twan

    En de voordelen gelden alleen voor koffie MET cafeïne? Of doet decaf ook mee?

    • vandehoedenderand

      Decaf is geen koffie. Da’s net zoiets als bier zonder alcohol.

      (in antwoord op Twan)
    • Windows 8

      Desiree kan je dat vast vertellen. Zij schreef immers het artikel

      (in antwoord op Twan)
    • Windows 8

      Coffee Contains Some Essential Nutrients and is Extremely High in Antioxidants

      Coffee is more than just dark brown water… many of the nutrients in the coffee beans do make it into the drink.

      A typical 8oz (240 ml) cup of coffee contains (1):

      Vitamin B2 (Riboflavin): 11% of the RDA.

      Vitamin B5 (Pantothenic Acid): 6% of the RDA.

      Vitamin B1 (Thiamin): 2% of the RDA.

      Vitamin B3 (Niacin): 2% of the RDA.

      Folate: 1% of the RDA.

      Manganese: 3% of the RDA.

      Potassium: 3% of the RDA.

      Magnesium: 2% of the RDA.

      Phosphorus: 1% of the RDA.

      (in antwoord op Twan)
  2. Viva Koffie

    2 à 4 koppen koffie per dag lijkt me wel een goed gemiddelde

Reacties niet toegestaan