Zo val je binnen een minuut in slaap

Veertig procent van de Nederlanders heeft wel eens last van slaapproblemen en een echt goede oplossing daarvoor is er nog niet. Dokter Andrew Weil komt nu met een heel simpel trucje dat zou kunnen helpen.

Volgens hem kun je door de juiste ademhaling binnen een minuut in slaap vallen. De Harvard-wetenschapper legt uit: “Diep ademhalen heeft invloed op de fysiologie en denkprocessen, inclusief je humeur. Door je simpelweg te concentreren op je ademhaling, kan je je langzaam ontspannen”. Hij noemt de ademhalingstechniek ‘4-7-8′.

Het komt er op neer dat je 4 tellen inademt, je adem 7 tellen vasthoudt en in 8 tellen uitademt.

Hieronder leer je in 6 stappen hoe het precies werkt.
1. Plaats het puntje van je tong tegen je gehemelte, net voor je voortanden. Houd je tong daar gedurende de hele oefening.
2. Adem alle lucht in je longen uit via je mond. Maak daarbij een ‘woosh’-geluid.
3. Sluit je mond en adem traag in door je neus terwijl je tot vier telt.
4. Houd je adem in tot je tot zeven hebt geteld.
5. Adem opnieuw uit door je mond terwijl je tot acht telt. Maak weer het ‘woosh’-geluid van stap 2.
6. Herhaal dit nog drie keer, zodat je de cyclus vier keer hebt gedaan.

In onderstaand filmpje demonstreert Dr. Andrew Weil de oefening zelf.

Bron(nen):   Het Laatste Nieuws      

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  • Paulraw

    Grappig ,deed ik zelf al zonder al dat getel(diep inademen ,vasthouden en diep uitademen),bij toeval ontdekt dat dat inderdaad ontspant en de inslaapduur verkort.

  • molly

    ‘Het komt er op neer dat je 4 tellen inademt, je adem 7 tellen vasthoudt en in 8 tellen uitademt.’

    Dat is een onjuiste weergave waarbij de ademhalingscyclus in totaal 4+7+8= 19 tellen zou duren. In het filmpje duurt de cyclus slechts 8 tellen. Tot tel 4. adem je in, tot tel 7 (3 tellen) houd je de adem vast en in één tel(tel acht) blaas je de lucht weer uit je longen.

  • Diederdick

    Jammer, heb ik niets aan.
    Slaap meestal al voordat ik aan dit soort dingen toe kom.

  • harrr

    Gaat me niet lukken.. want mijn verhemelte zit achter mijn tanden, niet ervoor….

  • Ko Herent

    4 Maal in, 7 maal inhouden, 8 maal uit. Dat is 19 seconden. Je moet het vier keer doen volgens punt 6.
    Lijkt me moeilijk dan binnen een minuut in slaap te vallen.
    4×19 is al 76.

  • Duncan ten Kate

    Net als mensen die melatonine pilletjes krijgen ze vergeten een hele andere factor. Dat is jouw gedachtes. Melatonine en je lichaam moe maken is maar een kleine rol. Je gedachtes zijn veel belangrijker, maar de psychologie snapt dat nog niet helemaal. Een beeldscherm kan bijvoorbeeld goed zijn voor het slapen. Een rustige film maakt je hoofd rustig waardoor je goed slaapt terwijl het melatonine zou afbreken?
    Misschien werkt ademhaling voor de gemiddelde persoon, maar mensen die veel zitten te piekeren in hun hoofd hebben toch wat andere technieken nodig.