Stop met pillen, wonderdieten, Sonja’s, dure poeders, voedselzandlopers en afvallen met shakes

Julia Belluz en Sarah Kliff hielden zich voor Amerikaanse online media de afgelopen 10 jaar bezig met gezondheidsonderwerpen. En dus ook heel veel met overgewicht en afvallen. Na 10 jaar weten ze het zeker: stop met pillen, wonderdiëten, Sonja’s, dure poeders, voedselzandlopers en afvallen met shakes. Het is namelijk allemaal onzin, nutteloos, geldklopperij en het leidt tot niets. “Diëten zijn allemaal leugens, zonde van het geld, soms een gevaar voor de volksgezondheid. De miljarden business van afvallen belooft als je die ene pil neemt, of dat ene dieet doet, dat je dan dun wordt. Maar je wordt niet dun. Van geen enkel dieet. Soms word je juist dik. Pillen en poeiers zijn onzin en strenge diëten dwingen je belangrijke voedingsmiddelen niet te eten. Onhoudbaar op de langere termijn en het help niet of kortstondig.”

Wat dan wel? “Eet minder en gezonder op een manier die bij je past en die je lang – altijd – kan volhouden. Verander je levensstijl. Verwacht geen wonderen op korte termijn. Dun worden duurt heel lang.”

 

15 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Vogelbeest

    Google: If it fits your macro’s.

    • Xander

      Bedankt voor de tip! Volgens mij best steekhoudend. Over voedsel wordt soms best hysterisch gedaan…

      (in antwoord op Vogelbeest)
  2. Xander

    “Dun worden duurt heel lang”
    Klinkt raar maar dik worden duurt ook best lang, mogelijk langer dan het afvallen.
    Alleen de perceptie van afvallen ligt anders omdat eten voor de meeste mensen gezelliger is dan het vreselijke moeten of willen afvallen en we verstouwen onbewust meer calorieën.

    Als ervarings deskundige heb ik het meeste baat bij ‘my fitnesspal’ fitnesspal klinkt best erg maar door alles in te voeren handmatig of doormiddel van een smartphone via de streepjescode op de verpakking van het eten krijg je inzicht in je eetpatroon, daarbij worden ook de noodzakelijke vitaminen etc. In beeld gebracht.
    Het fijne van dit programma is dat je o.a. de vaste maaltijden kunt invoeren als caloriewaarde
    Beweging is verbruik van calorieën deze kunnen ook ingevoerd worden.

    Het gebruik van my fitnesspal is gratis en de site kan worden aangepast naar je persoonlijke voorkeuren en omstandigheden.
    Het gebruik van een nauwkeurige personenweegschaal is wel aan te raden.
    Met dit programma is afvallen doenbaar en vol te houden…

    • Apekool

      Waar heb je een weegschaal voor nodig? Dik of dun laat zich vrij gemakkelijk beoordelen (in de spiegel bijvoorbeeld).

      Die suffe weegschaal geeft je een momentopname waardoor je soms heel even blij wordt, of juist somber, zonder dat er een wezenlijk verschil is. Bijvoorbeeld: eet je een keer wat zouter? Dan zal je een dagje flink meer water vasthouden.

      Meet zo nu en dan ‘s ochtends direct na het opstaan je buikomtrek (als man) of je dij-omtrek (als vrouw), dat is een prima indicator voor welke kan het opgaat.

      (in antwoord op Xander)
      • Xander

        Het is niet zozeer om het exacte gewicht te bepalen een fluctuatie van een kilo zou zo maar kunnen. Het vetgehalte en de spiermassa moet je toch in de gaten houden en dit laat zich iets moeilijker bepalen voor de spiegel.
        Spieren zijn zwaarder dan vet, beetje jammer als de afval pogingen ‘lijken’ te mislukken terwijl je wel goed bezig bent. Kennis is macht en een beetje extra macht kan geen kwaad in de strijd tegen de pontjes.
        Voor de rest zoekt iedereen het maar uit…

        (in antwoord op Apekool)
      • harrr

        Juistem !!
        Ik kijk naar mijn vriendin en word blij
        Die weegschaal zegt me helemaal nix
        Eigenlijk geen flauw idee hoeveel ze precies weegt. Boeit me ook niet.

        (in antwoord op Apekool)
  3. Koper

    “Eet minder en gezonder”. Kan iemand die open deur even sluiten? Het tocht hier.

  4. Wihmstra

    Alcohol laten staan doet ook vaak wonderen.

  5. harrr

    IF (gegetenCalorietjes – verbrandeCalorietjes) > 0 THEN
    overgewicht
    ELSE
    slank
    ENDIF

  6. Karel Kritisch

    Duh, verander je eetpatroon en doe wat krachttraining 2/3x per week een uurtje. -9 kg in twee maanden en het blijft eraf.

Reacties niet toegestaan