Vier manieren om minder te eten zonder dat je het door hebt

Het is zomervakantie en nog mooi weer ook. Bied dan maar eens weerstand aan al dat lekkere eten en drinken dat toch net wat beter smaakt als je in de tuin zit. Goed nieuws: je hoeft niet bewust te minderen, je kunt ook je hersenen voor de gek houden en zo automatisch wat minder eten.

1. Klein bord
Het helpt echt om kleinere borden te gebruiken. Dat werkt heel simpel. Als je twee identieke porties op een groot en een klein bord neerlegt dan lijkt de portie op het kleine bord meer. Dit heet de Delboeuf-illusie. Zo denken je hersenen dus sneller dat je veel hebt gegeten. Ook zwaar bestek en kommen in plaats van platte borden zorgen ervoor dat je je eerder verzadigd voelt.

2. Stokjes
Maak het jezelf moeilijker om te eten, zodat je er langer over doet. Neem je bestek bijvoorbeeld in de verkeerde hand of eet met stokjes. Het voorkomt dat je je eten gedachteloos naar binnen werkt. Daardoor consumeer je vanzelf wat minder.

3. Televisie uit
Laat je niet afleiden tijdens het eten, maar neem bewust ieder hapje. Uit onderzoek blijkt dat we dertig procent meer eten als we ondertussen ook andere dingen doen. Leg dus je smartphone weg en zet de tv uit.

4. Ruiken
Eet met al je zintuigen dus ruik eerst aan je maaltijd, bekijk wat er op je bord ligt en houd de warme soepkom even in je handen. Dat stimuleert de reukreceptoren en verbetert de smaak. Focus ook op de textuur. Zo consumeren we minder calorieën als we stukjes appel eten dan wanneer we appelmoes op ons bord scheppen, omdat onze hersenen meer gevoelsinformatie krijgen van de appel dan van de appelmoes.

Bron(nen):   Knack