Dik zijn mag weer, maar wat zegt de wetenschap?

Uitgemergeld zijn of afgetraind, het hoeft niet meer. Op social media wemelt het tegenwoordig van ‘mensen die van zichzelf houden, zoals ze zijn’. Onder de hashtag #bodypositivity tonen vrouwen hun volle figuur, cellulitis en andere afwijkingen van het oude schoonheidsideaal vol trots. De wetenschap geeft ze deels gelijk, want hoewel dik zijn natuurlijk ongezond is, zitten er aan eindeloos diëten ook nadelen.

In het boek VET van Mariëtte Boon, internist in opleiding in het Leids Universitair Medisch Centrum en professor Liesbeth van Rossum, internist-endocrinoloog in het Erasmus MC, staat onder meer: “Strenge diëten, die daarna niet gepaard gaan met een gedragsverandering naar een gezond eet- en leefpatroon, kunnen zelfs als een bijdragende factor voor obesitas beschouwd worden.”  

Studie
Uit een studie naar de deelnemers van de Amerikaanse variant van tv-programma ‘Obese’ blijkt bovendien niet alleen dat de meeste kilo’s er een aantal jaar na het crash-dieet weer aanzitten, maar ook dat de ruststofwisseling zo’n 700 kcal lager ligt dan voordat ze op dieet gingen. Na correctie voor leeftijd en gewicht bleek die verbranding nog steeds 500 kilocalorieën minder dan bij mensen die nooit een streng dieet volgden. Je zou dus dagelijks 35 minuten extra moeten hardlopen, om op gewicht te blijven.

Levenslang
“Die mensen hebben echt levenslang”, legt professor Liesbeth van Rossum uit aan RTL Nieuws. “Als er twee mensen zijn van 70 kilo, waarvan de een ooit 140 kilo woog, moet die ex-140’er altijd meer bewegen om het gewicht te behouden. En dat is gewoon bijna topsport. In sommige gevallen is het dan inderdaad beter om je lichaam te accepteren hoe het is, want als je heel gestrest bent over je lichaam kan dat averechts werken op het gewicht. Bovendien zorgen die stresshormonen voor buikvet en snacktrek.”

Bron(nen):   RTL Nieuws