Slapen met zelfs maar een klein beetje licht is niet goed voor je gezondheid

Het licht uitdoen en de gordijnen sluiten klinkt niet als een sexy tip voor 'het nieuwe slapen'. Maar toch helpt het beter dan een heleboel moderne tips.

Nieuw onderzoek laat zien dat nacht slapen met een beetje licht al nadelige effecten kan hebben op je gezondheid.

De bevindingen sluiten aan bij bewijs dat er al was dat blootstelling aan licht 's nachts  schadelijk kan zijn en je vatbaar kan maken voor chronische ziekten.

Een studie onder 20 proefpersonenpersonen was bedoeld om de fysiologische effecten van 100 lux (minder dan 20 watt) kunstlicht op gezonde volwassenen te meten terwijl ze sliepen.

"Dit is genoeg licht dat je ziet wat je doet, maar het is niet genoeg licht om comfortabel te lezen", zegt onderzoeker dr. Zee. Voor het onderzoek brachten alle deelnemers hun eerste nacht door in een donkere kamer. De volgende nacht sliep de helft van hen met dat beetje licht.

Ondertussen deden de onderzoekers testen op de slapers: ze registreerden onder meer hun hersengolven, maten de hartslag en onderzochten om de paar uur hun bloed. 'S Morgens gaven ze beide groepen een grote dosis suiker om te zien hoe goed hun systemen op de piek reageerden.

De resultaten, die deze maand in de Proceedings of the National Academy of Sciences, laten duidelijke verschillen zien tussen de twee groepen.

In tegenstelling tot degenen die beide nachten in het donker doorbrachten, had de groep die aan het licht was blootgesteld gedurende de hele nacht een verhoogde hartslag. Ze hadden 's ochtends ook een verhoogde insulineresistentie, wat betekent dat ze meer moeite hadden om hun bloedsuikerspiegel binnen een normaal bereik te krijgen.

Opmerkelijk: de proefpersonen uit de verlicht kamer meldden dat ze prima hadden geslapen. Maar de cijfers duiden op een slechtere gezondheid. En dat al van een klein beetje licht.

De bevindingen van de studie dat de gezondheid leed, zijn niet helemaal verrassend.

Een groot atieonderzoek onder meer dan 40.000 vrouwen vond bijvoorbeeld dat slapen met een tv of licht aan gepaard ging met een 17% verhoogd risico om in de loop van vijf jaar 4 kilo aan te komen.

Bron(nen):   NPR