Een reality-show die overal te zien is, behalve op TV

Voor TV-programma’s geldt nu nog dat de TV-versie de hoofdzaak is, en facebook, twitter en tweede scherm bijzaak. Deze zomer komt een  – eerste ? – experiment waarbij het omgekeerd is. een reality-show zonder TV. Hollywood producer Peter Chernin, niet de eerste de beste, gaat een groep van negen jongelui volgen in de zomer tussen hun middelbare school en hun vervolgopleiding. Waaruit het programma, als je het zo mag noemen, bestaat is uit tweets, facebookupdates, vine-video’s, instagram en foursquare. Via die media kun je volgen wat de hoofdpersonen doen en meemaken. Dagelijks komt daar nog een minuut video bij, en eens per week een  video van vijf minuten. Het draait om de acht jongelui, maar ze worden terzijde gestaan voor tientallen ondersteuners, die hun wel en wee posten op al die media. Die ondersteunende ploef is 20 uur per etmaal actief, want een realityshow op de sociale media kent eigenlijk tijd noch uur. Als je wilt weten wie het doet met wie, en hoe en waarom, dan moet je als ‘kijker’ voortdurend de social media volgen

De hele productie gaat 5 miljoen dollar kosten. Voor een grote realityshow geen groot bedrag. Een groot deel van die kosten zou, volgens de Wall Street Journal, al zijn goedgemaakt door sponsoren, die bijdragen aan het experiment.

Summerbreak, heet het programma. En het zou zo maar een hit kunnen worden

 

 

Bron(nen):   Wall Street Journal