Mr. Slim gaat The New York Times redden

Media
dinsdag, 17 februari 2009 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Carlos Slim Helú, roepnaam: mister Slim, heeft 250 miljoen dollar in The New York Times gestoken om deze benarde tijden door te komen. Wie is onze weldoener, en is het een weldoener, vroegen de verslaggevers van de Times zich af? De rijkdom van mr. Slim is zeer groot. Die heeft hij verkregen door op het juiste moment het Mexicaanse telefoonbedrijf over te nemen van de staat. Dat was een monopoliebedrijf, dus dat verdiende goed. Maar met de rijke winsten van de telefoonindustrie heeft Slim ook heel veel andere investeringen gedaan. Ook in media. Zo heeft hij ook een belang in The Independent. Mr. Slim heeft een gecompliceerde verhouding met media: hij investeert in TV en dagbladen. Hij denkt daaraan geld uit te kunnen geven. Maar wel op voorwaarde dat ze sterk veranderen. Hij vergelijkt dagbladen graag met transportbedrijven uit 1900. Die moesten zich ook aanpassen aan de komst van de auto. De bedrijven die bleven gokken op vervoer per paard en koets gingen ten onder. Moet de Times vrezen voor haar onafhankelijkheid onder Slim? Slim bezit wel veel media, maar komt er persoonlijk niet graag mee in aanraking. Er is een voorbeeld van de behandeling die hij krijgt in Mexico: daar is hij zo machtig dat hij ook zonder direct ingrijpen een vriendelijke behandeling krijgt in de pers. Toen een Mexicaanse columnist een keer een kritisch stukje waagde te schrijven over een van Slims activiteiten, dreigden de ondernemingen van Slim alle advertentiecontracten met de krant op te zeggen als dat nog een keer zou gebeuren. Het is niet meer gebeurd. We zullen zien hoe het De Times vergaat. Getuige het stuk in de krant zijn ze er op de redactie ook niet helemaal gerust op.