Bono haalt bakzeil

Het nieuwe album van U2, No Line On The Horizon, zou wel eens laten zien dat de muziekindustrie nog springlevend is maar helaas, de verkoopcijfers vallen bitter tegen.
Maandag, op de eerste verkoopdag, waren er in Groot Brittannië slechts 65.000 exemplaren van verkocht. Ter vergelijking: in december verkocht het jongensbandje Take That op een dag 133.000 exemplaren van hun nieuwe plaat The Circus. En de band Coldplay bracht het onlangs tot 125.000 albums op dag één van de verschijning van Viva La Vida.
Ietwat zorgelijk is dit wel. Het vorige album van U2, How To Dismantle An Atomic Bomb, was goed voor negen miljoen verkochte exemplaren, terwijl The Joshua Tree het uiteindelijk zelfs tot 25 miljoen stuks bracht. Die aantallen lijken nu voor de Ierse band onder leiding van de markante Bono moeilijk te evenaren.
De reden zou kunnen zijn dat U2 ditmaal minder goed voor de dag is gekomen, maar dat spreken de recensies tegen. Het lompe U2-geluid is op dit album nagenoeg identiek aan alle vorige. Dus of het daar nu aan ligt.
Een andere oorzaak ligt meer voor de hand. De vele liefhebbers van U2 zijn massaal aan het kopiëren geslagen. Toen het album nog maar tien uur was verschenen, waren er volgens The Times al 100.000 downloads gemaakt. Conclusie: U2 heeft nog steeds veel fans, alleen willen ze liever niet voor de muziek betalen. 
Voor U2 zitten de inspanningen er voorlopig weer op. Zodat Bono zich in alle rust kan wijden aan zijn andere hobby: met wereldleiders overleg te voeren over de armoede in Afrika.

Bron(nen):   The Times