Hoe de kranten kapot gaan

Media
door Admin
woensdag, 18 maart 2009 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Een krant die kapot gaat, zoiets kan tegenwoordig multimediaal in beeld worden gebracht. Toen de journalisten van de Rocky Mountain News op 26 februari opeens hoorden dat ze bezig waren hun laatste krant te maken, kwam dit nieuws via blogs, online video en twitter tot ze. “Vreemd om zo je eigen begrafenis te verslaan,” zei iemand nog. Slecht nieuw over kranten is aan de orde van de dag, maar de Financial Times heeft de kwestie nog eens grondig in kaart gebracht en de uitkomst is onthutsend. Veel kranten staan op het punt om domweg te verdwijnen, en zo is deze tijd een uniek en dramatisch moment in de persgeschiedenis. De ‘Rocky’ blies na 150 jaar de laatste adem uit en in dezelfde week vroeg de 180 jaar oude Philadelphia Inquirer surseance van betaling aan. Verder staat de San Francisco Chronicle op de nominatie te worden opgedoekt en is de Seattle Post-Intelligencer woensdag online gegaan, voortaan zonder papieren versie. Nu advertentie-inkomsten wegvallen en adverteerders en nieuwsconsumenten de voorkeur geven aan andere media, zitten de meeste kranten, tijdschriften en commerciële radiostations in grote problemen. Nergens is de ellende zo omvangrijk als in de VS. Bezuinigingen, samenwerking met andere titels, een kleinere staf; het helpt allemaal niet. De terugval van advertenties (ongeveer een derde deel ten opzichte van 2005) doet z’n dodelijke werk. En dit jaar, zo is de verwachting, komt daar nog eens 21 procent bij. Enige hoop is gevestigd op kapitaalkrachtige liefhebbers van het gedrukte woord die de beurs trekken (daar zijn in de VS al voorbeelden van) en manieren om voor online informatievoorziening geld te vragen. En dan is er natuurlijk nog de staatssteun. In Frankrijk gaat de komende drie jaar 600 miljoen euro naar de kranten in en Groot Brittannië wordt gelobbied voor minder strenge regulering inzake concurrentie. Grote vraag in de nieuwsindustrie is hoe er alsnog geld kan worden gevraagd voor online-informatie. Waarbij met grote belangstelling naar itunes wordt gekeken – en dan in het bijzonder naar de gewiekste manier waarop muziekliefhebber een liedje kunnen downloaden tegen betaling. En dat ook op grote schaal doen. De zoektocht naar nieuwe inkomstenbronnen gaat onverminderd voort. En intussen vallen kranten achter elkaar om. Zie ook de prachtige grafieken bij dit FT-artikel.
Bron(nen): Financial Times