Britse krant zegt sorry tegen lezers

Wereldwijd beraden uitgevers zich op de vraag wat te doen, nu de oplages van hun kranten razendsnel dalen. Een Britse krant is overgegaan tot een even orginele als drastische stap om het tij te keren: de krant biedt zijn lezers excuses aan voor de ‘voorspelbare’ en ‘negatieve’ berichtgeving uit het verleden. "Sorry voor onze zelfgenoegzaamheid," is een van de teksten waarmee The Evening Standard op dit moment in Londen adverteert.
Afgelopen week was alleen aan details als het lettertype en een heel klein logo te te zien dat het The Evening Standard was die hier excuses aanbood. Vanaf vandaag gaat een tweede fase van de campagne in, als het dagblad hardop gaat beloven dat het zijn lezers zal verrassen en serieus zal nemen.
Na de overname twee maanden geleden door de Russische miljardair Alexander Lebedev heeft The Evening Standard een lezersonderzoek gedaan. Daaruit bleek dat jonge lezers de krant te rechts vinden. Ook zou de krant overmatig verslag doen van misdaad. The Evening Standard is de enige betaalde krant die zich volledig richt op Londen. De oplage is flink gedaald, mede onder druk van twee gratis dagbladen die bij metro- en treinstations worden uitgedeeld.
The Wall Street Journal meldt dat bij de krant zelf met gemengde gevoelens op de campagne is gereageerd. Jongere journalisten rekenen op een positief effect, terwijl oud-gedienden het gevoel hebben dat hun oude werk tekort wordt gedaan. De vorige hoofdredacteur ziet helemaal niets in de ommezwaai. In The Guardian spreekt ze van ‘een belofte in Pravda-stijl’ om voortaan alleen goed nieuws te brengen.

Bron(nen):   The Wall Street Journal  The Guardian  The Evening Standard