Google: morele plicht journalistiek te helpen

Google wil niet alleen dat grote kranten als The New York Times overleven; het internetconcern heeft ook ‘de morele plicht’ om kranten te helpen.
"Het is noodzakelijk dat deze contentpartners overleven," zo zegt topman Eric Schmidt in een interview met Search Engine Land. Google zal kranten en andere nieuwsorganisaties ook helpen bij het zoeken naar nieuwe verdienmodellen. Bloggers om het nieuws te becommentariëren zijn er genoeg, maar de maatschappij kan niet zonder grote nieuwsorganisaties die het nieuws aandragen.
Schmidt voorspelt ook dat consumenten binnen een jaar of tien grotendeels gepersonaliseerd nieuws zullen lezen op een draagbaar apparaat. Het nieuws zal ‘zeer doelgericht zijn’. Bij de selectie wordt rekening gehouden met wat je al hebt gelezen, worden dingen gesuggereerd die je misschien zult willen weten en de selectie zal ook advertentie bevatten.
Volgens Schmidt zal er altijd wel een markt blijven voor een papieren krant, maar die markt is te klein om de journalistiek zoals we die nu kennen te financieren. De media moeten zich aanpassen.
Foto: Schmidt is de oude man in het midden, op een oude cover van Time.

Bron(nen):   Search Engine Land