Kijk uit voor Google

Media
door Admin
dinsdag, 08 december 2009 om 00:00
welingelichtekringen header 1
In nauwelijks 10 jaar tijd veranderden 2 mannen, Larry Page en Sergey Brin, een ideetje in een wereldwijd bedrijf dat een gigant werd op zijn eigen terrein. En nu Google een gigant is, vertoont het monopolistische eigenschappen die de aandacht van het ministerie van Justitie trekken. Google is nu zo'n 100 miljard dollar waard en beheerst de gehele zoekindustrie dankzij superieure technieken en ook dankzij een vriendelijk imago. Maar omdat het bedrijf zijn invloed meer en meer doet gelden in de reclame, media, telefoons en eigenlijk op talloos veel andere terreinen, zetten mensen daar vraagtekens bij. Met als meest extreme reactie dat Google 'the new Evil Empire' is. Ach, Google krijgt disproportioneel veel kritiek omdat het bedrijf disproportioneel succesvol is, zegt Jeff Jarvis, auteur van het bekende boek Wat zou Google doen? Want Google is op dit moment zo ongeveer het meest bekende bedrijf ter wereld en werd onlangs uitgeroepen tot het meest waardevolle merk. Maar dat kan alle irritaties niet wegnemen. Denk bijvoorbeeld aan het plan om miljoenen boeken te scannen en online te zetten. Is dat een zegen voor de mensheid, zoas Google wil doen geloven of een poging opnieuw ergens een monopoly te bemachtigen?
Ook bestaat de angst dat Google eerder verkondigde principes niet langer handhaaft, bijvoorbeeld de gelofte dat de zoekmachines volkomen onbevooroordeeld te werk gaan - wie veel gezocht wordt, komt bovenaan te staan. Maar is dat wel zo? Zo zouden muziekbands met links naar YouTube-films (ook van de firma Google) veel hoger in de zoekmachines belanden dan gerechtvaardigd is. Dan is daar nog de privacy - ook een zaak waarom Google niet steeds wordt vertrouwd. Volgens The San Francisco Chronicle heeft het bedrijf begrepen dat er meer gelobbied moet worden en dat het bedrijven van public relations van het allergrootste belang is. Google heeft zich lang beroepen op zijn openheid en transparantie, maar begrijpt nu dat dit niet langer voldoende is.