New York Times gaat geld vragen voor internet

Arthur Sulzberger Jr. heeft besloten dat The New York Times, de krant die zijn eigendom is, nu geld gaat vragen aan internetlezers die de krant aanklikken. In navolging van The Wall Street Journal (VS) en Financial Times (GB) zal de NYT een deel van de artikelen acher een ‘slot’ zetten; je kunt de koppen lezen, maar zult moeten betalen om vervolgens het hele stuk onder ogen te krijgen. Volgens het weekblad New York (heel iets anders) is The New York Times zo goed als klaar voor deze verandering en kan het betaalsysteem binnen enkele weken van start gaan.
Tot op heden is op de krant verwoed gediscussieerd welk internetmodel diende te worden gevolgd.
Je hebt allereerst de pleitbezorgers voor gratis toegang. Zij vinden The New York Times online zo’n sterk product, met nu al 20 miljoen unieke bezoekers per dag, dat dit model lucratief zal blijken te zijn als de advertentiestroom op internet eenmaal op gang komt. Op dit moment is de complete krant met al zijn bijlagen gratis op het web te lezen en het hele internetproduct van de NYT is in zekere zin een geweldig succes.
Het andere kamp (waaronder Bill Keller, de hoofdredacteur) meent dat geld verdienen met online-avertenties nooit veel zal opleveren. En dat er nu eindelijk eens betaald met worden voor al het moois dat de krantensite heeft te bieden.
Waarom dan al dit getreuzel? Omdat ook de voorstanders van betalen voor content bevreeds zijn dat masa’s lezers dadelijk weglopen naar andere kwaliteitskranten die geen entree vragen.  

Bron(nen):   New York Magazine