James Patterson, fenomeen

James Patterson is een van ‘s werelds bestverkopende thrillerauteurs. Van de 52 boeken die hij schreef, belandden er 47 op de New York Times-bestsellerslijsten. Alleen al in 2009 ontving hij 20 miljoen dollar aan royalties van boeken die in de VS werden verkocht. Voor zijn boeken bedacht hij zelf de reclameslogan: "The pages turn themselves."
Vandaag heeft The New York Times het mega-weekend profile aan de auteur gewijd – een stuk dat begint met de volgende laconieke zin: ‘Like most authors, James Patterson started out with one book.’
Grote namen als Stephen King, John Grisham en Dan Brown kunnen al niet meer aan zijn verkoopcijfers tippen en het hardnekkige gerucht wil dat hij de afgelopen 2 jaar 500 miljoen dollar opbracht voor zijn uitgever. 
Met zijn assistenten, zijn co-auteurs (die een belangrijk deel van het schrijfwerk voor hun rekening nemen) en zijn enorme overgave voor vorm en presentate van boeken lijkt hij meer op een zakenman dan op een doorsnee schrijver.
Patterson heeft eigenhandig de ‘mass-market fiction’ een nieuwe dimensie gegeven. Keer op keer wees hij de wat conservatieve uitgeverijwereld de weg, bijvoorbeeld toen (uiteindelijk) zijn idee werd uitgevoerd om voor een nieuw boek heel agressief op de tv reclame te maken. 
Vanuit zijn kleine paleis in Florida runt de auteur zijn eigen boekenimperium. Zelf zegt hij dol te zijn op James Joyce, maar hij begrijpt goed dat je niet rijk wordt als je het als schrijver over de boeg van Joyce gooit. 
Pattersen brengt zijn boeken als doodnormale massaproducten aan de man en dat gaat hem beter af dan wie ook – lees het uitgebreide profile in de NYT en er gaat een (schrijvers)wereld voor u open.

Bron(nen):   The New York Times