En als we de iPad dan hebben, wat gaan we er dan mee doen?

Media
donderdag, 28 januari 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
Te midden van alle laaiend enthousiaste recensies van de valt die van vakblad uit de toon. Maar de recensent stelt een intelligente vraag: wat gaan we doen met het ding als we de iPad eenmaal hebben gekocht. En vooral: wanneer gaan we dat doen. Want de doelgroep van de iPad (dat bent u) verveelt zich niet. En gaat die doelgroep als hij achter de computer werkt zijn iPad pakken om surfen daarop mooier is? Of gaat de Wii de deur uit omdat je op de iPad ook spelletjes kunt spelen? Natuurlijk niet. De enige twee markten waar de iPad de competitive edge heeft is voor boeken met iBooks en met dagbladen, waar een samenwerking met de weg gaat wijzen naar de mogelijkheden. Maar als je een miljarden business runt is afhankelijkheid van de boekenbranche en de dagbladmarkt dan goed nieuws? Twee bedrijfstakken in doodsnood? denkt dat het te wenig is en dat Apple voor de iPad met iets beters moet komen.
Nog een saillant detail: in de presentatie werden vijf grote uitgevers genoemd, waarmee Apple gaat samenwerken. Een zesde uitgever, McGrwaw-Hill, een van de grootste van de VS ontbrak. Maar dat was niet omdat het boekenbedrijf niet mee wil werken. In tegendeel, ze willen bij McGraw niets liever. Zozeer zelfs dat de baas van het bedrijf de dag voor de presentatie van Steve Jobs op de Amerikaanse televisie details onthulde die geheim moesten blijven. En dus verdween McGraw Hill uit de presentatie. En willicht ook uit de deal, want afspraken met Steve Jobs kun je beter nakomen.