Oude kranten gaan dood, nieuwe komen tot leven

Terwijl kranten van naam langzaam verpulveren of soms zelfs failliet gaan (in de Verenigde Staten), zijn er ook nieuwe initiatieven die tot leven komen op de resten van de oude media.
The Atlantic kwam dezer dagen op het spoor van enkele nieuwe titels. Veel bleef bij het oude bij deze initiatieven, maar u begrijpt het al: papier komt er niet meer aan te pas.
Het gaat om kleine start-ups en er gaat weinig geld in om. The Connecticut Mirror is zo’n nieuwe webkrant die de politiek in de eigen staat tegen het licht houdt. Er zijn 2 journalisten werkzaam en ze hebben 1,8 miljoen dollar bij elkaar geschraapt om het  tenminste 3 jaar uit te zingen.
MinnPost.com is een soortgelijk initiatief. Er moet nu nog geld bij, maar de geluiden hier zijn optimistisch, want de lezersstroom groeide in 2009 tot 5 miljoen bezoekers. 
Hoe het geld zal worden verdiend? Dat is nog onduidelijk, maar de heren journalisten versagen niet.

Bron(nen):   The Atlantic Monthly