Verkoop tijdschriften stort (verder) in

In de laatste 6 maanden van 2009 kregen Amerikaanse tijdschriften nieuwe klappen te verwerken: de losse verkoop kromp gemiddeld met 9,1 procent. Dit percentage loopt in de pas met gegevens van eerdere periodes die ook al forse krimp te zien gaven. 
Titels met een grote reputatie worden bij deze slachting niet gespaard. De losse verkoop van Newsweek ging met 41,3 procent naar beneden, Time kromp met 34,9 procent en het onvolprezen Good Housekeeping zakte met zo’n 30 procent. 
In de VS stelt de losse verkoop van tijdschriften niet zoveel voor; de bulk van de oplage zit in de (spotgoedkope) abonnementen – veel bladen worden zowat ‘voor niks’ weggegeven. Idee erachter is dat bij hoge oplages de advertentie-inkomsten lucratief zullen zijn. 
Dit businessmodel pakt nu gruwelijk uit, want terwijl bladen als het ware onder de kostprijs worden verkocht, is er opeens geen advertentiegeld meer dat binnenkomt. Ergo: geld verdienen is er niet meer bij. 
De marges op losse verkoop zijn wel hoger – en vergelijkbaar met kiosk-prijzen in Nederland – en die markt stort nu dus ook hard in.

Bron(nen):   The New York Times