Adieu Alexander

Een beetje achteraf in Parijs is gisteren de laatste collectie van Alexander McQueen geshowd. Niet veel publiek, geen oogverblindende locatie en geen sterren in de front row; er was gekozen voor een 18de eeuws stadshuis, eigendom van de Gucci-groep waar het label van McQueen weer toe behoorde. 
Onder de aanwezigen: naaste medewerkers van de ontwerper, wat hoger kader van het modehuis en een handvol journalisten. Die kwamen kijken wat de erfenis was van de man die een maand geleden zelfmoord pleegde, die zielsveel van zijn moeder hield en die – naar later bleek – diep in de schulden zat met zijn eigen business.
De modewereld is een uiterst verraderlijke plek waar kunst en ‘branding’ bij elkaar komen en de vraag was of de buitenwereld ueberhaupt nog iets van de nalatenschap van McQueeen te zien zou krijgen, want bij zijn dood waren de voorbereidingen voor deze show nog in volle gang. 
Maar ziet – de medewerkers van McQueen wilden deze uitdaging aangaan en de verslaggever van The Times is diep onder de indruk van wat ze te zien kreeg: kleding en decors uit een andere tijd, zo afkomstig uit de Renaissance. Waarbij goudkleurige gewaden waren gedecoreerd met religieuze figuren. 
Achter de link ziet u enkele foto’s van de voorstelling – die op geen enkele manier verwijst naar de schreeuwerige modewereld van 2010.

 
Bron(nen):   The Times