Is het gratis feest op internet voorbij?

Media
door Admin
vrijdag, 26 maart 2010 om 00:00
welingelichtekringen header 1
James Harding, grote baas van The Times, maakte vandaag op zijn eigen website bekend (ook via een video-interview van Sky - zelfde bedrijf - alles is in handen van Rupert Murdoch) dat zowel The Times als The Sunday Times met ingang van juni geld gaan vragen voor hun online activiteiten. De prijs zal komen te liggen tussen 1 en 2 pond per week. De stap lijkt op de eerdere aankondiging van The New York Times om entree te vragen voor bezoek aan de website. Deze stappen beloven bijzonder spannend te worden.
Op internet is een overvloed aan gratis nieuws. Ook is er een groot nieuwsaanbod van kwaliteitsjournalistiek en de vraag is: blijven de miljoenen bezoekers van de website van The Times ook komen als ze moeten betalen, terwijl nieuws en achtergronden 1 klik verderop gratis zijn? Harding is vol zelfvertrouwen. Blijkbaar meent hij dat zijn titels zo goed zijn, dat mensen niet zonder kunnen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat The Times online bijzonder goed en bijzonder compleet is. Wie weet zijn veel mensen zozeer aan deze titel gehecht dat ze niet zullen weglopen.
Eerder maakte Welingelichte Kringen gewag van een soortgelijk experiment  van de Amerikaanse kwaliteitskrant Newsday waar gebruikers inmiddels moeten betalen voor online.  Daar hadden zich in 3 maanden tijd 35 abonnees gemeld...