Verkoop iPad valt tegen

Je kunt hypen wat je wilt, maar uiteindelijk beslist de consument of hij toehapt. Dat de iPad zou gaan verkopen was geen raadsel, maar hoeveel tabletten zouden er wel niet over de toonbank gaan na een maandenlange campagne die de eetlust tot grote hoogte deed stijgen? Niet zoveel als gedacht werd, zo concludeert The Wall Street Journal.
Apple zelf beweerde dat de eerste dag, zaterdag, 300.000 stuks over de toonbank waren gegaan. Zou het? Les 1 in de journalistiek is dat je nooit zomaar ronde getallen moet geloven. 
Hoe dan ook: volgens een kenner van deze markt die in de krant aan het woord komt, is dit aantal aan de lage kant. Met de huizenhoge verwachtingen die geschapen waren, hadden 400.000 tot 500.000 stuks meer voor de hand gelegen. Een tweede marktanalist noemt zelfs het aantal van 700.000 exemplaren. Er moeten dit jaar echt 7 miljoen stuks worden verkocht om van een geslaagde introductie te kunnen spreken. 
Van de iPhone werden gedurende de eerste 30 uur 270.000 stuks verkocht. Het totaal aantal Apple-telefoons staat nu op 42,5 miljoen.
Op zich kan het Welingelichte Kringen niet veel schelen hoeveel tabletten Steve Jobs aan de man gaat brengen – zij het dat we hem net als iedereen natuurlijk het allerbeste wensen. Interessanter is de vraag of iPad een nieuwe wending geeft aan de journalistiek. 
Gaat iPad de papieren krant kapot maken, omdat de forens voortaan op zijn scherm gratis de krant kan lezen (onderweg had de papieren krant immers nog bestaansrecht)? Of komt er een iPad-betaalmodel waar de consument iets voor wil neertellen, en leidt dit apparaat tot een betaalde uitweg die de papieren media tot dusver niet kenden? 
De schaal waarop de iPad straks gebruikt gaat worden, kan dus van groot belang zijn voor de toekomst van de journalistiek.

Bron(nen):   The Wall Street Journal