De gouden eeuw van de televisie

Voortduren wordt de ondergang van de televisie voorspeld, maar het is met televisie zelden zo goed gegaan als nu. Althans, wat de kijkers betreft. De zogenaamde internetgeneratie blijkt heel erg veel televisie te kijken. Ze besteden inderdaad steeds meer tijd aan internet, maar dat kan omdat ze in totaal steeds meer tijd aan media besteden. Lezen hoort daar nauwelijks bij, maar televisie wel degelijk. Geloof het dus niet als de ondergang van de televisie wordt voorspeld, zegt de Economist. Rages ontstaan nog altijd via de televisie. Susan Boyle werd ene grote hot op internet, maar nadat  ze eerst een hit was op de televisie. De ondergang van de dagbladen vindt werkelijk plaats, schrijft The Economist, maar die van de televisie allerminst.
Televisiedrama, vroeger van treurige kwaliteit, kan wedijveren met de film. De Soprano’s, of Desperate housewifes is van hogere kwaliteit dan televisie ooit is geweest. Bovendien zijn er gratis of betaald zo veel netten dat er altijd wel ‘iets op de televisie is.’ Vroeger bestond die zin: er is vanavond niets op de televisie. Nu is dat onmogelijk. Ergens is iets dat je leuk vindt.
En de televisie heeft dus ook geen kijkers verloren. Alleen geld. Dat is en probleem van de makers, en wijst niet op de ondergang van het medium

 

Bron(nen):   The Economist