‘Christen kan beter niet meedoen aan Utopia’

Cultuurtheoloog Frank Bosman van de Faculteit Katholieke Theologie van de Universiteit van Tilburg is er niet heel erg enthousiast over Utopia. Hij vindt dat individuele christenen op z’n minst voorzichtig moeten zijn om aan zulke programma’s mee te doen, zegt hij tegen het Nederlands Dagblad. ‘Als je je daar als christen profileert gaat het óf heel goed, óf heel fout. Televisiemakers gebruiken christenen heel vaak om ze doelbewust als gekkie neer te zetten. Je ziet dat bijvoorbeeld bij Pauw & Witteman.’ Volgens Bosman lijkt het alsof christenen in een programma als Utopia een vinger in de pap hebben, maar dat is niet zo.

In Utopia zit massagetherapeut Andrea. Zij bidt te pas en te onpas tot haar heer. En soms bidden de anderen mee. Is Utopia een mooie kans om televisiekijkend Nederland te laten zien hoe een christin haar geloof zo overtuigend in praktijk brengt, dat ongelovigen gaan bidden? Het Nederlands Dagblad denkt van niet. Bosman: ‘Iedere christen moet voor zich de afweging maken om mee te doen, maar in het huidige klimaat in Nederland kun je je volgens mij beter niet lenen voor zo’n programma, zeker niet bij een commerciële omroep. De kans is te groot dat ze je daar framen als exoot. Bij de IKON of de KRO zou het nog kunnen. Maar bij John de Mol kun je het beter niet doen.’

 

 

 

Bron(nen):   Nederlands Dagblad      

17 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. Karl Ruprecht Kroenen

    Het kan ook een slimme zet zijn om andere christenen te laten kijken naar Utopia.
    Alles voor de kijkcijfers.
    De christenen zijn dan uiteraard voor Andrea.

    • Karel Kritisch

      Ja zou je denken? Ik vind het meer zo’n Jomanda-achtige gebedsgenezeres welke menig christen de wenkbrauwen doet fronzen. Ja, ik heb gekeken.. :-s

      (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
    • Erik

      Ik kom op dit forum omdat ik iets meer wilde weten van utopia en ff googlde.
      Ik ben christen, en heb geen TV kan en zal dus ook nooit kijken, maar nu ik lees dat er een zogenaamde christen meedoet… raar. Een christen hoort absoluut niet mee te doen. Het is namelijk met recht: een Utopie.
      Dus ik ben niet voor Andrea 😉

      (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
      • Karl Ruprecht Kroenen

        Zogenaamde christen?
        Hoort niet mee te doen?

        Wel leuk dat jan en alleman dat graag invullen voor die dame.
        Eerst Frank Bosman,en nu jij.

        Maar erbovenop bewijs jij wel dan een echte “christen” te zijn Je hebt geen tv en durft dit toch wel even te roepen over deze dame.
        Lekker oordelen dat iemand geen christen is omdat ie iets doet wat jou niet bevalt.
        Das dan ook de reden dat ik lang geleden de gemeente achter me gelaten heb.
        Omdat de meeste christen gemeentes grote “kijk ons nou eens geweldig zijn” clubs zijn die geen ruk om buitenstaanders geven.
        En je mag ook geen kritische vragen stellen in zulke plaatsen,want dan ga je in de ban.
        Het is maar goed dat verzoening en acceptatie door God van de mens puur genade is ,en geen kwestie van een of ander werk is en gelukkig helemaal niet afhangt medechristenen,want anders kunnen de mensen die niet in hun straatje passen de rambam krijgen.

        Ik heb regelmatig types zoals Andrea meegemaakt van dichtbij en vindt het zweverig.
        Maar als zij met hun hart geloven dat Jezus voor onze zonden is gestorven en uit de dood is opgestaan ,dan is het dus wel een mede-gelovige.

        (in antwoord op Erik)
        • Xerman

          Ik denk wel dat ik jouw reactie begrijp.
          Toch warm aanbevolen : veg-immanuel-breda.nl
          Dat is zeker de moeite waard om serieus te onderzoeken !

          (in antwoord op Karl Ruprecht Kroenen)
  2. Cornelis Berend

    Als je dat zo leest moeten individuele christen zelfs voorzichtig zijn om mee te doen aan de maatschappij. Waarschijnlijk doen ze dat al, want ik heb het in mijn directe omgeving nog niet mee mogen maken dat iemand te pas en te onpas de heer aanroept. Ik zou mij geen raad weten… waarschijnlijk 112 bellen.

    Overigens, vroeger hadden ze wel goede shows met christenen: ze werden voor de leeuwen geworpen in een arena! Ik vraag me nog wel eens af hoeveel ellende dat de wereld had bespaard als dat afdoende was geweest. Geen kruistochten, geen inquisitie, waarschijnlijk had Mohammed niet ook het licht gezien, waren de katharen niet uitgemoord, Jeanne d’Arc niet op de brandstapel, , geen vernietiging van andere beschavingen, geen celibaat, geen grootschalig misbruik van kleine kinderen. Misschien waren we dan allemaal joods geworden en deden we goede zaken.

    • Calhoun84

      “katharen niet uitgemoord” die hadden dan natuurlijk ook nooit bestaan…

      “Jeanne d’Arc niet op de brandstapel” Jeanne d’Arc hoorde de stem van God, zonder het christendom was zij nooit naar Frankrijk gegaan en had niemand haar gekend. Maar inderdaad, ze was waarschijnlijk niet op de brandstapel terecht gekomen in dat geval.

      “geen vernietiging van andere beschavingen” Lijkt mij sterk, dit deden wij immers al lang voor de eerste christenen op aarde liepen.

      “geen celibaat” – dit komt ook voor bij het hindoeïsme, boeddhisme en taoïsme.

      “geen grootschalig misbruik van kleine kinderen” – wellicht is het celibaat hier enigszins debet aan, maar ook zonder christenen blijven er te veel perverse mensen op de wereld.

      “Misschien waren we dan allemaal joods geworden en deden we goede zaken.” – wat maakt Joden beter dan christenen?

      (in antwoord op Cornelis Berend)
    • Karl Ruprecht Kroenen

      Ik heb nog wel wat info voor je,voordat je nog wegkomt met de opmerking dat christendom de veroorzaker van heel veel ellende is geweest.
      Jouw uitspraak is een onderdeel van de veel voorkomende positie dat heel veel ellende en oorlogen voortkomen uit religie.

      “An interesting source of truth on the matter is Philip and Axelrod’s three-volume Encyclopedia of Wars, which chronicles some 1,763 wars that have been waged over the course of human history. Of those wars, the authors categorize 123 as being religious in nature,2 which is an astonishingly low 6.98% of all wars. However, when one subtracts out those waged in the name of Islam (66), the percentage is cut by more than half to 3.23%.”

      Tevens vergeet je even dat bv de eerste ziekenhuizen uitvindingen zijn van het christendom en dat zich onder de bekende wetenschappers en denkers aardig wat christenen bevinden.
      Jouw mooie luxe en vrije leven hier in dit land stoelt op joods/christelijke fundamenten.
      Nu wil ik niet beweren dat er geen zaken zijn geweest die absoluut in contrast staan met wat Christus opdroeg om te doen,maar voorlopig heeft het christendom meer nuttige zaken dan slechte zaken voortgebracht.

      Wat je over Mohammed zegt ,moet je toch eens wat nader toelichten,leg eens uit wat je exact bedoelt met ;”waarschijnlijk had Mohammed niet ook het licht gezien”.
      En dan bedoel ik niet de vreemde zins opbouw,dat zal me worst wezen

      (in antwoord op Cornelis Berend)
    • Erik

      Jij hebt er niet veel van begrepen. Met zulke passieve gedachtes blijf je letterlijk ‘vaag’. Als je al de oorlogen uitpluist, kom je erachter dat het merendeel om macht en geld gaat. En dat bijna elke mens hier vatbaar voor is. Zelfs christenen.

      (in antwoord op Cornelis Berend)
  3. Xerman

    Niet iedereen die zich “christen” noemt en die bidt, is werkelijk een volgeling van Jezus Christus. Dus wie dit slechts oppervlakkig bekijkt, raakt al gauw in verwarring !

    • Erik

      Daar ben ik het mee eens. Een échte christen verfoeit TV.

      (in antwoord op Xerman)
      • Karl Ruprecht Kroenen

        En internet….

        Of niet Erik?

        (in antwoord op Erik)
      • Xerman

        Erik, een iets genuanceerder antwoord zou je beter passen.
        Je kunt een mes gebruiken ten goede, maar ook ten kwade.
        Zo is het ook met de TV en met veel middelen die de mens
        gebruikt. Oké ?

        (in antwoord op Erik)
      • Richard van Heukelum

        Ik geloof niet dat die stelling überhaupt ergens op gebaseerd is.

        (in antwoord op Erik)
  4. Eleonore

    Poeh doet me nogal wat om te lezen dat als je je kracht uit bidden haalt er volgens sommige mensen direct 112 gebeld moet worden. En dat christenen voor de leeuwen geworpen moeten worden omdat dat dan pas een goede show zou zijn. En dat de christenen kindermisbruikers zijn erg heftig ik ben ook gelovig (en Christen) maar om nou te zeggen dat ik kinderen misbruik en andere beschavingen vernietig nee niet echt. Ik BID dat iedereen in vrede en met respect voor elkaar mag leven. AMEN

  5. Richard van Heukelum

    Zegt Jezus in de bijbel ergens niet dat je liever terugtrekt en in afzondering bidt in plaats van op de hoek van de straat? Of heeft ze het nieuwe testament nog niet uit?

  6. atsje

    Je kunt beter niet meedoen met Utopia, niet als Christen, niet als Moslim, niet als Jood, niet als Atheist.
    je kunt beter helemaal niet meedoen en er niet naar kijken ook. Ik kan het niets anders vinden als zielig gegluur. Het gaat aan mij voorbij, voor mij hoeft dit niet. Het hoeft niet weg want als er genoeg mensen naar kijken zal het wel een funktie hebben, mogelijk een selectie tussen menstypen

Reacties niet toegestaan