Marc Zuckerberg persoon van het jaar. Had daar niet iemand anders moeten staan?

Mark Zuckerberg is door Time Magazine uitgeroepen tot Persoon van het Jaar. Wij van Welingelichte Kringen willen Mark natuurlijk van harte feliciteren. Maar waarom Zuckerberg? De oprichter van Facebook heeft zeker geen slecht jaar achter de rug. Er is een Hollywoodfilm gemaakt over het persoonlijke succes dat Zuckerberg met Facebook heeft. De site is opnieuw flink gegroeid. Opnieuw, inderdaad. Want Facebook is in 2008 en 2009 ook enorm in populairiteit toegenomen, dus wat maakt dat Zuckerberg juist dit jaar dit erepodium verdient? Er is bij Zuckerberg in 2010 geen enkele vooruiziende blik te bespeuren. Het succes van Facebook is een culminatie van wat er afgelopen jaren al is opgebouwd. Sterker nog, schreef Computerworld vandaag, doordat Time Zuckerberg aanwijst, tonen ze aan geen enkel inzicht in sociale media te hebben.

Velen, inclusief wij hier, hadden verwacht (en gehoopt) dat Julian Assange van WikiLeaks de voorpagina van Time in de wacht zou slepen. Assange stond met kop en schouders bovenaan in de voorkeuren van de lezers van Time. Zuckerberg stond tiende. Zuckerberg heeft daarnaast misschien de wereld van internet veranderd (hoewel dat dus twijfelachtig is), Assange heeft de manier waarop de wereld zelf werkt totaal op zijn kop gezet. 
De hoofdredacteur van Time zegt er zelf het volgende over: ‘Zuckerberg en Assange hebben veel gemeen, ze streven beiden naar openheid en transparantie. Het verschil is dat Assange’s wereld vol potentiële vijanden zit en die van Zuckerberg vol potentiële vrienden.’

Zowel Zuckerberg als Assange waren begin dit jaar relatief onbekend. Het verschil zit hem erin dat Assange wereldberoemd is geworden door iets wat hij gedaan heeft, en Zuckerberg vooral door een film die anderen over hem gemaakt hebben. Als er een man is die meer dan wie dan ook zijn stempel op 2010 heeft gedrukt is het Assange wel. Tenslotte is er een belangrijk verschil van perceptie. Assange handelde uit een oprechte bezorgdheid over het feit dat door het gebrek aan transparantie teveel smerige zaakjes onbenoemd blijven, wat je verder ook van zijn manier mag vinden. Zuckersbergs project was vanaf het begin gericht op persoonlijk succes en gewin. Daarnaast heeft bijvoorbeeld Twitter zijn waarde als nieuws- en communicatiemedium – de toegevoegde maatschappelijke waarde – ook nog eens meer bewezen dan Zickerbergs Facebook.

Bron(nen):   Computerworld  Time Magazine  Welingelichte Kringen