Het gaat beroerd met de beroemste krant van de wereld. De New York Times, de Oude Grijze Dame, had onlangs een financiële injectie nodig van een Mexicaanse rijkaard om aan de ondergang te ontkomen. Maar terwijl sommigen al dansen op het graf vindt er, volgens New York Magazine, bij de Times een opmerkelijke evolutie plaats. Iedere dag wordt de website moderner. Er verschijnen audio- en video-fragmenten, prachtige interactieve infografics, blogs, Twitter feeds, Facebook pagina's, en YouTube videos. Tijdens de Gaza-crisis had de Times de beste interactieve website ter wereld. Zeker vergeleken met het bijna onmerkbare tempo waarin de sites van andere dagbladen veranderen, zijn de ontwikkelingen bij de Times spectaculair. Langzaam maar zeker is de online-versie van de New York Times niet meer een slap aftreksel van de papieren versie, maar een verbeterde rijkere ervaring. New York Magazine beschrijft hoe de transformatie tot stand kwam. Het begon met de constatering, al in 2006, dat het anders moest. Dat online gebruik zou moeten maken van alle fantastische mogelijkheden die online biedt. En dat de online New York Times dus niet slechts uit lappen tekst zou moeten bestaan. Het eerste grote succes was een presentatie gewijd aan de doden van de Irak-oorlog, gepresenteerd eind 2006, toen het dodental de 3000 had bereikt. De Casualties of War kende drie tabbladen. Op het eerste tabblad Faces, werd de bezoeker geconfronteerd met de zwart-wit foto's van de doden. Bij het tweede tabblad zag je, door met de muis over de foto's te gaan, steeds het verhaal van een andere dode soldaat. Dan was er ook nog een tabblad waar de doden werden gegroepeerd bij ras, leeftijd, legeronderdeel, etc. Het was een doorbraak. Intern, maar ook extern. Casualties of War won prijzen en zette de toon voor verdere experimenten. New York Magazine beschrijft het vallen en het opstaan bij de zoektocht van de Times naar het beste gebruik van het web, met behoud van de waarden van de oude, eerbiedwaardige krant. Een ding is bereikt: The New York Times online bereikt per maand 20 miljoen unieke bezoekers, de krant 2,8 miljoen.