Fietsers zijn hooligans op wielen

Het is een discussie die ons Nederlanders bekend voorkomt: de vraag hoeveel wangedrag van fietsers nog acceptabel is. Nu de stadsfiets in Duitsland snel aan populariteit wint, wordt de discussie ook bij onze oosterburen gevoerd, en wel met een felheid die ons zal verwonderen.
"Fietsers vormen een acute bedreiging voor de stedelijke beschaving," begint Richard Herzinger zijn betoog in Die Welt, waarna de ene verbeten uithaal na de andere volgt. De ‘pedaal-Hooligans’ rukken op en lijken het volkomen vanzelfsprekend te vinden dat de voetgangersgebieden in bezit te nemen. Rode stoplichten worden massaal genegeerd.
Wie er wat van zegt, kan rekenen op een grote bek. Die is mede ingegeven door de promotie van de fiets als een milieubewust en gezond vervoersmiddel, schrijft Herzinger, waardoor de fietsers zich een moreel superioriteitsgevoel heeft aangemeten. De auto is de vijand.
Terwijl de auto steeds meer uit de stad wordt verbannen, wordt de fietsers nauwelijks een strobreed in de weg gelegd. En dat blijkt niet zonder risico. Kijk bijvoorbeeld eens naar Münster, de stad die zo trots is dat het fietsverkeer in korte tijd met veertig procent is gestegen. Maar de droom is veranderd in een nachtmerrie. Nergens in Duitsland was de kans groter om betrokken te raken bij een verkeersongeval. Afgelopen jaar waren fietsers in de gevallen betrokken bij het ongeluk. In Berlijn was vorig jaar eenderde van de verkeerslachtoffers een fietser.
Zie voor een stukje authentieke Duitse verontwaardiging ook het filmpje, over de nieuwste trend: de fiets zonder rem.

Bron(nen):   Die Welt