Hoe meer pr, hoe beter

President Sarkozy staat er slecht voor en net als iemand anders in zijn positie wil hij daarin niet berusten. Er moet dus iets gebeuren.
Wat te doen? Minder schandalen en ander beleid? Maar die schandalen zijn wat Nicolas Sarkozy betreft een complot van zijn politieke tegenstanders en over zijn beleid is hijzelf niet ontevreden. Zo komt hij als vanzelf bij een derde optie terecht: betere public relations.
Het Elysée, het presidentiele paleis, gaat ‘de communicatie’ over een heel andere boeg gooien, zo kwam het dagblad Libération bij toeval te weten en dat gaat ongeveer 120 miljoen euro kosten. Kernwoorden: meer web en meer mise en scène. 
Met dat laatste wordt op ‘storytelling’ gedoeld. Je vertelt als afdeling voorlichting niet de kale feiten, maar je bouwt er een verhaal omheen. En met die narratieve elementen neem je het publiek als het ware mee in jouw verhaal. Om dit goed te doen, worden de beste adviseurs aangetrokken en in 2011 en 2012 moeten de effecten voor iedereen zichtbaar zijn.  
Dit betekent ondermeer dat in eigen beheer reportages en documentaires worden gemaakt die vervolgens bij andere media worden aangeboden. Echte journalsitiek zeg maar, maar dan met een bepaald kleurtje.
De pr-afdeling van de president beschikt zo over een wat Libération noemt echte ‘force de frappe’ en men is beducht voor de gevolgen. Saillant: ook in Frankrijk moet flink in de overheidsuitgaven worden gesneden, maar in dit domein nemen de kosten dus explosief toe.

Bron(nen):   Libération