Pardon… Gaat nu uitgerekend de SP op de Amerikaanse toer?

De versimpeling van de feiten lijkt op de TV-spotjes die we kennen van Amerikaanse verkiezingscampagnes. Mooie beeldtaal. Je onthoudt de boodschap. Maar is het niet iets te makkelijk? De SP - de partij van de actie op straat en in de wijken - voert nu actie via een TV-achig spotje.


Krijgt Nederland bij de volgende verkiezing ook hardere TV-spots? Zijn ze zich bij de SP aan het warmlopen voor een heuse verkiezingscampagne?
SP-voorman Emile Roemer verdedigt de inhoud van de - professioneel gemaakte -  spot: "Kinderen die moeilijk kunnen leren zijn bij dit kabinet de klos. Rutte deelt harde klappen uit in het speciaal onderwijs." Hij erkent dat het spotje kort door de bocht is: "Het spotje is hard, maar wat mij betreft niet harder dan de werkelijkheid van vele duizenden kinderen die door deze bezuiniging hun zorg en begeleiding verliezen."


Kennelijk wil de SP er niet te veel geld aan uitgeven. Roemer roept aanhangers op de spot via internet en social media te verspreiden.
De gebruikte stijlfiguur - je laat een jongetje letterlijk zijn neus stoten  - doet denken aan Amerikaanse spotjes.
Hoe beelden ze daar bijvoorbeeld 'moddergooien in de politiek' uit?
Dat gaat zo:

Nederland heeft geen traditie voor harde campagne-spotjes.
Misschien gaat dat veranderen maar bij de laatste campagne was zelfs Geert Wilders poeslief en oer-Hollands:

Bron(nen):   SP