Kamer boos over autoplannen Amsterdam: “De stad gedraagt zich als een vrijstaat”

Het is heel eenvoudig om te zéggen dat er vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s in Amsterdam mogen rijden. Heel hip bovendien. Maar is het ook haalbaar? Nee, zegt de landelijke politiek.

“Amsterdam zet een stip op de horizon, alleen is er momenteel helemaal geen wetgeving die een ban op benzineauto‘s in de stad mogelijk maakt”, zegt Kamerlid Remco Dijkstra van regeringspartij VVD. “En die regels daar gaan wij hier in Den Haag over, niet Amsterdam.”

Ook CDA‘er Maurits von Martels is kritisch. Hij vindt dat de hoofdstad zich steeds meer gedraagt als vrijstaat. “Je vraagt je verder af hoe groot de milieuwinst met deze maatregel daadwerkelijk is. Voor heel veel mensen is Amsterdam nu al onbetaalbaar om te wonen, dat zal straks met dit soort maatregelen niet veel anders worden!’’

D66 bevestigt dat probleem. “We steunen de ambitie om zo snel mogelijk te vergroenen, maar het moet wel haalbaar zijn’’, zegt Kamerlid Rutger Schonis. “In 2030 verwachten we twee miljoen elektrische auto’s te hebben, dat zijn er veel te weinig voor de plannen van Amsterdam.’’

SP‘er Cem Laçin benadrukt dat elektrische auto’s voorlopig nog veel te duur zijn voor veel Nederlanders. “We kunnen mensen niet uit de auto pesten. Amsterdam toont ambitie, schone lucht is ook belangrijk. Maar het tempo waarop lijkt vooralsnog niet haalbaar.’’

Ook vervoerexperts geven aan dat er de komende tien jaar simpelweg onvoldoende elektrische auto’s zijn om de ambitie van Amsterdam te realiseren. Veel geschreeuw en weinig wol dus uit de hoofdstad.