Soms raakt een financiële crisis ook leden van het Koninklijk Huis. Na de oliecrisis in 1973 ruilde Koningin Juliana haar Cadillac in voor een veel zuiniger rijdende Ford Granada. Ze zou het ‘geen pas’ vinden geven om tijdens de oliecrises rond te blijven rijden in een energieslurper. Deze week ging het tijdens de Algemene Beschouwingen over de vraag of de huidige financiële crisis de leden van het Koninklijk Huis zou móéten raken. NRC Handelsblad komt uitgebreid terug op het rumoer. Geert Wilders (PVV) begon er over: „Als iedereen de broekriem moet aanhalen, geldt dat ook voor het koningshuis. Zij zijn toch niet de armsten van de wereld.” Dat zijn ze niet. Koningin Beatrix zal in 2010 van de Staat 5,1 miljoen euro ontvangen. Daarvan is 843.000 euro bedoeld als inkomen en 4,3 miljoen voor kosten, zoals personeel en materiële uitgaven. Prins Willem-Alexander en prinses Máxima krijgen ieder 248.000 euro ‘loon’ en daarnaast kunnen ze samen voor 1,5 miljoen euro aan onkosten maken. Maar belangrijker dan de hoogte van de bedragen vond de oppositie dat de toelagen stijgen.Het inkomen van Beatrix gaat met 30.000 euro omhoog. Kan het hof zelf ook een gebaar maken? Niet met de verkoop van auto’s in ieder geval, want die worden tegenwoordig geleased. Willem-Alexander en Máxima kwamen het afgelopen jaar vooral in het nieuws door de aankoop van een ranch in Argentinië, de bouw van hun vakantiehuis in Mozambique en een rechtszaak om foto’s van een skivakantie in hartje zomer in Argentinië. En er ontstond ophef over stichtingen die het vermogen van prinses Christina voor haar hebben ondergebracht in belastingparadijs Guernsey vanuit paleis Noordeinde – het werkpaleis van Beatrix. De constructie is legaal, maar omstreden. Balkenende wil dat de stichtingen zich ergens anders vestigen.