Twee passagiersvliegtuigen van KLM en Garuda vlogen dinsdag 13 november om 7.44 uur op 625 meter hoogte recht op elkaar af. De toestellen waren elkaar al tot een kilometer genaderd toen ze elkaar opmerkten. Vijftien seconden later zouden de vliegtuigen, die samen 500 passagiers kunnen vervoeren, boven de jachthavens op de Langedijk in Uitgeest op elkaar zijn geklapt, schrijft de Volkskrant.
Dit blijkt uit de transpondergegevens van beide vliegtuigen, die door de website inzicht.bezoekbas.nl worden opgevangen en online worden gearchiveerd. De kans op overlevenden bij een vliegtuigbotsing is nihil. De brokstukken, die vermoedelijk deels op Uitgeest zouden zijn gevallen, hadden nog extra slachtoffers kunnen maken. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft inmiddels een onderzoek naar het incident ingesteld.
Bron(nen): De Volkskrant
Er is niets gebeurd dus waar gaat dit over?
Ik snap dit soort ‘berichtgeving’ niet, er valt niets te berichten in mijn ogen.
Ok, TCAS heeft dus zijn werk gedaan.
De kanst op een mid-air collision in het Europese luchtruim is overgens gemiddeld 1 per 3 jaar.
TCAS? Dat zegt me niets.
(in antwoord op André Somers)Google is je vriend.
(in antwoord op Jannie Ooms)Ik heb het gemerkt dat er een ongeluk is gebeurd. Gebeurt trouwens bijna dagelijks. Hutjemutje op elkaar afvliegen e.d. Als er op Schiphol echt ongeluk gebeurt dan weet je het vrijwel meteen. Dat stoppen ze echt niet in de doofpot. Dagelijks gebeuren er tig incidenten waar een paard de hik van krijgt.
Bijna ongelukken gebeuren zeker wel elk uur. Kijk maar eens op de snelweg.
Je leest alleen nog wat slecht is afgelopen. Niet alleen voor de inzittenden.
Files. Hahaha
We zijn echt volledig door gedraaid.
Soms mis ik een auto.
En WIK doet ook mee met ongegronde sensatiejournalistiek
Het zegt vooral wat over de kwaliteit van de luchtverkeersleiding hier.
Voor hetzelfde geld was dit verschrikkelijk misgegaan.
Tijd voor een nieuw systeem, die menselijke fouten optimaler beperkt, zou je denken…
Het ís goed gegaan, en die systemen zijn er dus al. Piloten in vliegtuigen worden automatisch gewaarschuwd om bepaalde ontwijkende maneuvres te doen (gecoördineerd tussen de vliegtuigen). Die systemen hebben waarschijnlijk dus gewoon hun werk gedaan.
(in antwoord op DutchBag)Ahhh ok, bedankt voor de info, sorry voor mijn reactie, die ik plaatste terwijl ik onvoldoende geïnformeerd was :p.
(in antwoord op André Somers)