‘This is your captain speaking: Alle vier de motoren zijn uitgevallen’

Het is 1982. Vlucht 009 van British Airways, onderweg van Londen naar Sydney, vliegt boven de Indische Oceaan ter hoogte van het eiland Java. Gezagvoerder Eric Moody is naar de wc als de boordwerktuigkundige op de apparatuur een lichtverschijnsel ziet dat op St.Elmusvuur lijkt. De motoren beginnen één voor één uit te vallen en de bemanning begint koelbloedig met het volgen van de instructies. In het hoofd van gezagvoerder Moody gaat in luttele seconden het volgende om: *Wat is er aan de hand? *Hoe ernstig is het? *Hoe te focussen op het probleem? *Hoe de passagiers gerust te stellen zonder leugens te vertellen. Moody vertelt via de intercom het volgende: "Ladies and gentlemen, this is your captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damnedest to get them going again. I trust you are not in too much distress." De motoren blijken te zijn uitgevallen door een aswolk, veroorzaakt door de vulkaan Galunggung op Java. Tijdens de  glijvlucht, waarbij Moody en zijn bemanning beslissingen moet nemen over hoogte en obstakels (bergen), lukt het om de motoren een voor een weer te starten. Nadat ze het toestel weten te stabiliseren en weer langzaam hoogte winnen, kan de uiterst moeilijke en gevaarlijke daling worden ingezet naar Djarkarta, waarbij twee motoren opnieuw uitvallen. Veel passagiers schrijven een afscheidsbriefje. 25 jaar later zien ze elkaar weer op een reünie. Moody ("It was, yeah, a little bit frightening.") en zijn crew werden vanwege hun moed veelvuldig onderscheiden. Lees het hele huiveringwekkende verslag over Flight 009 op Business Insider.

4 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. John

    Glijvlucht met een jet? Of was het een proptoestel?
    Wel koelbloedig handelen om “rustig” te beginnen met herstarten.

    • IwanovKapotjeplov

      Met elk vliegtuig kan je een glijvlucht maken. Een Boeing 747 heeft bv. een daalratio van 10:1, dwz voor elke 10 meter vooruit gaat het 1 meter omlaag in glijvlucht.

      Een echte vliegende baksteen was de Lockheed F104 Starfighter. Die had een daalratio van 2:1.

      Een KLM kist heeft hetzelfde meegemaakt in 1989: http://en.wikipedia.org/wiki/KLM_Flight_867

      (in antwoord op John)
    • André Somers

      Zeker. Je kan zo´n ding zelfs slippen als je over je target heen dreigt te gaan bij een landing in zo´n glijvlucht. Zoek maar eens op `Gimly Glider Incident` of `Air Canada flight 143 Winnipeg´ (zelfde verhaal).

      Met bijna elk vliegtuig kan je een glijvlucht maken, al is het met de meeste niet aan te bevelen als normale procedure. Een jet is daar niet bij voorbaat beter of slechter in als een propellor aangedreven toestel. Met een fighter jet kan je beter uitstappen, want die dingen zijn aerodynamish instabiel en hou je handmatig gewoon niet recht. Maar met een kist met een paar honderd man aan boord is dat een ander verhaal…

      (in antwoord op John)
  2. John

    weer wat geleerd. ik dacht echt dat die jets zonder thrust meteen beginnen te vallen. het vleugeloppervlak van een propvliegtuig is wel aanzienlijk groter en lijkt me daarom kansrijker onder zulke omstandigheden. nogmaals petje af voor het koel gehouden hoofd.

Reacties niet toegestaan