
Met de auto ben je echt bijna altijd sneller
Op vrijwel alle afstanden is de auto volgens onderzoek van het CBS het snelst. Op afstanden tot vijf kilometer zijn mensen die de fiets of bromfiets kiezen bijna even snel als met de auto. Met de bus, tram of metro kost een reis over deze afstand ongeveer twee keer zoveel tijd. De trein wordt vooral gepakt voor langere afstanden; de gemiddelde verplaatsingsafstand met de trein is 48 km tegen 18 km met de auto. Mannen leggen per verplaatsing een langere afstand af dan vrouwen, maar vrouwen gaan vaker op pad.
Wie voor afstanden tot 7,5 km de fiets neemt, doet hier gemiddeld minder lang over dan wie voor deze korte afstanden kiest voor de bus, tram of metro als hoofdvervoerwijze. Bij langere afstanden doet de fietser er langer over dan de openbaarvervoergebruiker. Afstanden tot 5 kilometer worden met de auto in ongeveer 9 minuten afgelegd, terwijl de reiziger die gebruik maakt van de bus, tram of metro over deze korte verplaatsingen gemiddeld 23 minuten doet.
Deze reistijden gelden voor de totale verplaatsing. Wanneer het grootste deel van de verplaatsing met het openbaar vervoer gaat, worden ook de wachttijd op halte of station en de tijd om naar de halte te komen, tot de reistijd gerekend. Bij verplaatsingen met de auto wordt bijvoorbeeld ook de tijd dat men stil staat in de file meegenomen.

Wordt het zoeken naar een parkeerplaats ook meegerekend dan voor de auto?
De motorfiets is niet meegenomen in het plaatje.
Wordt het lopen naar de bushalte / fietsen naar het station ook meegerekend?
jammer dat buiten “CBS” geen bron wordt weergeven. Ik zou dat rapport wel eens willen lezen namelijk maar kan deze op cbs.nl niet 1 , 2, 3 vinden
Het stuk is hier terug te vinden bij het CBS: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/verkeer-vervoer/publicaties/artikelen/archief/2013/2013-ovin-art.htm
Zou je eigenlijk de uren die gewerkt moeten worden om die auto of fiets beschikbaar te kunnen hebben en die rit te kunnen maken, ook niet moeten meerekenen?
Alsof je geen uren hoeft te werken om mee te mogen in de trein of bus.
(in antwoord op Har Davids)