In memoriam: Cannes

Het is weer tijd voor het jaarlijkse filmfestival van Cannes. Reden voor The Times om in kaart te brengen hoe deze ooit zo mooie badplaats aan de Côte d’Azur in verval is geraakt.
Want Cannes is de thuishaven voor het ene festival en/of congres na het andere. Steeds opnieuw wordt de rode loper uitgerold om bekendheden – of wat daarvoor doorgaat – te ontvangen.
Is het festival voor reclamemakers net geweest, dan komen er 15.000 makelaars voor hun jaarlijkse meeting om snel weer plaats te maken voor duizenden hartchirurgen die congres houden. Heel het stadje staat in het teken van de kortstondige bezoeker die onderdak moet worden verschaft, en die moet eten en drinken. Gevolg: Cannes is een ordinaire marktplaats geworden voor kooplui en sjaggeraars.
Zo werd het voor omliggende stadjes als Saint-Paul de Vence en Cap Ferrat niet moeilijk om het ooit zo aantrekkelijke Cannes voorbij te streven. De jetset heeft allang door dat je niet langer in Cannes moet zijn en de dikke portemonnees worden nu leeggekieperd in de naaste omgeving. In een plaatsje als Antibes bijvoorbeeld zijn aan de zeezijde nog slechts drie huizen die niet van Russen zijn.
Zodat de vraag zich opdringt of we uiteindelijk niet tóch beter af zijn in Cannes.

Bron(nen):   The Times