Met de groeten aan Job Cohen

Bij het grootste tunnelproject ter wereld, de bouw van een nieuwe doorgang onder de St. Gotthard, is een mijlpaal bereikt. Boormachines die van twee kanten werkten, hebben vandaag de laatste meters steen doorboord en zo de nieuwe doorgang opengebroken.
De Zwitserse televisie heeft de gebeurtenis live uitgezonden en beide reusachtige machines kwamen precies op dezelfde plek tot elkaar – dat ging tot op de centimeter nauwkeurig. Aan de bouw van deze doorgang is zeven jaar gewerkt. De totale lengte van de tunnel bedraagt 57 kilometer.
Bedoeling is dat hier een spoorlijn – een soort metro, zeg maar – komt te liggen en de verwachting is dat deze in 2011 gereed is.
Volgens de Neue Zürcher Zeitung vonden de werkzaamheden zelfs verrassend snel plaats. Het hele project ligt daardoor een half jaar voor op de geplande bouwtijd.
Als de tunnel gereed is, is dit de langste tunnel ter wereld waar een trein doorheen rijdt, van Erstfeld naar Bodio. Tot op dit moment ligt de langste tunnel in Japan (53,9 kilometer).
De kosten van deze Zwitserse tunnel en van een naburige doorgang door de Alpen bedragen 24 miljard frank.
Zowel de omvang van het bouwproject als het budget waren geen excuus om het te doen mislukken, te vertragen of om het duurder te maken dan begroot.

Bron(nen):   Neue Zürcher Zeitung