8 redenen waarom we geven

Vandaag geven we aan Haiti. Maar waarom eigenlijk? NRC Next legt het uit. Pamala Wiepking, docente filantropie doceert, heeft de acht mechanismen in kaart gebracht die leiden tot donaties.

    * 1. Waargenomen behoefte. Kort gezegd moet je wel weten dat er behoefte is aan hulp.
    * 2. Verzoeken. Er moet om gevraagd worden. Als dat te vaak gebeurt kan ‘donor fatigue’ optreden: slachtoffers van de tweede ramp in een jaar hebben dus helaas meestal pech.
    * 3. Kosten. Als het weinig ‘kost’ om te geven, doen mensen dat makkelijker – bijvoorbeeld door belastingaftrek.
    * 4.Altruïsme. Mensen vinden het prettig om te geven aan een publieke zaak.
    * 5. Reputatie. Mensen vinden het belangrijk om als prosociaal te worden gezien.
    * 6. Psychologische opbrengst. Mensen geven om hun positieve zelfbeeld te bevestigen. Economen noemen dat de ‘joy of giving’.
    * 7. Waarden. Als je persoonlijke waarden overeen komen met die van het goede doel, versterkt dat de neiging om te geven: dierenliefhebbers geven bijvoorbeeld graag aan het WNF, mensen met een sterk sociaal bewustzijn aan Amnesty.
    * 8. Effectiviteit. Het werkt nogal motiverend als een gift een groter effect heeft.

Bron(nen):   NRC Next