Vandaag geven we aan Haiti. Maar waarom eigenlijk? NRC Next legt het uit. Pamala Wiepking, docente filantropie doceert, heeft de acht mechanismen in kaart gebracht die leiden tot donaties.
* 1. Waargenomen behoefte. Kort gezegd moet je wel weten dat er behoefte is aan hulp.
* 2. Verzoeken. Er moet om gevraagd worden. Als dat te vaak gebeurt kan ‘donor fatigue’ optreden: slachtoffers van de tweede ramp in een jaar hebben dus helaas meestal pech.
* 3. Kosten. Als het weinig ‘kost’ om te geven, doen mensen dat makkelijker – bijvoorbeeld door belastingaftrek.
* 4.Altruïsme. Mensen vinden het prettig om te geven aan een publieke zaak.
* 5. Reputatie. Mensen vinden het belangrijk om als prosociaal te worden gezien.
* 6. Psychologische opbrengst. Mensen geven om hun positieve zelfbeeld te bevestigen. Economen noemen dat de ‘joy of giving’.
* 7. Waarden. Als je persoonlijke waarden overeen komen met die van het goede doel, versterkt dat de neiging om te geven: dierenliefhebbers geven bijvoorbeeld graag aan het WNF, mensen met een sterk sociaal bewustzijn aan Amnesty.
* 8. Effectiviteit. Het werkt nogal motiverend als een gift een groter effect heeft.