Het probleem van de dikzak

De dikzak is overal en er komen steeds meer dikzakken die bovendien steeds dikker worden. Op 1 plek is de ruimte het meest schaars en daar staan dik en dun inmiddels lijnrecht tegenover elkaar: in het vliegtuig. 
Vandaag vertelt The New York Times hoe luchtvaartmaatschappijen meer en meer partij kiezen voor dunne pasagies en hoe dikzakken het leven zuur wordt gemaakt. Nog maar kort geleden kwam de bekende regisseur Kevin Smith in het nieuws, omdat Southwest Airlines hem van boord van een toestel haalde. Reden: te dik. 
Southwest heeft net als sommige andere carriers een nieuwe regel ingesteld: te dik om op 1 stoel plaats te nemen? Dan koop je maar 2 tickets. Dit lijkt helder en eenvoudig, maar de eerste advocaten van dikke passagiers hebben zich al gemeld om deze nieuwe gedragsregel aan te vechten.
Anderzijds zitten de dunne passagiers ook niet stil. Een ‘frequent flier’ vertelt The New York Times hoe vaak het hem al is overkomen dat hij naast een te dikke passagier zat en dat was geen pretje. Min of meer geplet kwam hij aan op de plaats van besteming. 
Er zijn ook maatschappijen die iedereen te vriend willen houden en die maar 1 regel stellen: pasagiers moeten in staat zijn hun veiligheidsriem vast te krijgen. En gaat hij dicht, dan is alles oke. 
Welingelichte Kringen ziet al aankomen dat deze problemen niet 1, 2, 3 worden opgelost en adviseert daarom: neem zelf het heft in handen. In de praktijk betekent dat: snel het toestel in, gaan zitten en onmiddellijk de armleuning naar beneden. Vanaf nu is uw territorium afgebakend, wie er ook naast u komt zitten.

Bron(nen):   The New York Times