Ben ik knap?

Het is logisch dat je knap wilt zijn. Knappe mensen krijgen leukere partners, verdienen gemiddeld meer, krijgen minder bekeuringen en in de rechtszaal lagere straffen. Allemaal harde feiten. Dus het is logisch dat je bij de knappe mensen wilt horen. En ook bijna onvermijdelijk dat je denkt dat je daar niet bijhoort. Want omdat we ons uiterlijk belangrijk vinden zijn we er erg kritisch op, schrijft psycholoog Carlin Florain een interessante analyse van schoonheid. De auteur van het stuk staat op de bijgaande illustratie. Want gegeven het onderwerp is het terzake hoe de schrijver er uit ziet. Haar interessante betoogis te lang om helemaal weer te geven, dus wat highlights: als je jezelf comfortabel voelt over je uiterlijk, dan zullen anderen je mooier vinden, is uit onderzoek gebleken. Het heeft dus nut je kritische blik op jezelf te verzachten. Ook al omdat anderen die kleine afwijking in je neuslijn vermoedelijk niet zullen opmerken: we zijn allemaal zo bezig met onszelf dat we anderen slechts vluchtig waarnemen. Hoe belangrijk we het oordeel van anderen vinden blijkt wel uit het succes van de website Hot or Not. Daar kun je anoniem je foto achterlaten, waarna vreemden je gaan beoordelen. Interessante site (link 2) want miljoenen blijken aangetrokken tot deze vorm van masochisme. Terwijl de werkelijkheid is dat we onszelf voortdurend anders voelen. Als we verkeren tussen volmaakte mensen, met ideale maten, dan voelen we ons stom, lelijk en dik. Maar tussen lelijke stomme, dikke mensen denken we dat we de prinses zijn van het bal. En dat speelt ook nog een rol dat het oordeel dat we hebben over onszelf meestal gedateerd is: mensen die als kind ‘lelijk’ waren blijven zichzelf tot na hun pensioen lelijk vinden. Terwijl ze veranderd kunnen zijn in aantrekkelijke ouderen. Tot slot nog iets over god en onszelf. Als we mooi zijn geboren, schoonheid door god gegeven, zonder er zelf iets te voor hebben gedaan, dan waarderen we onze eigen schoonheid minder dan wanneer we ons er voor moeten inspannen. Door te lijnen, op te maken, door kleding, en tenslotte door nieuwe onderdelen aan te schaffen. En op dat psychologisch misverstand, dat verworven schoonheid meer telt, is een miljarden industrie gegrondvest.

Bron(nen):   Psychology Today  Hot or Not