Lance Armstrong heeft toch nog fans

Uit de Franse media maakten we op dat Lance Armstrong in de Tour de France als vanouds wordt uitgejouwd. Mensen staan langs de kant, de 7-voudige Tourwinnaar komt langs en het gescheld neemt een aanvang.
Vandaag staat heel iets anders in The New York Times. Terwijl het onderzoek naar zijn dopinggebruik nu vaste vormen aanneemt, heb je 1000-den mensen langs de kant met rubberen Livestrong armbandjes. Ook zijn kreten op straat neergekalkt als blijk van medeleven aan het adres van andere overlevers van kanker en aan Lance zelf, met teksten als ‘Never give up’ en ‘Love, Laugh and Livestrong. Go Lance!’
Zou dat allemaal spontaan zijn? Wellicht, maar in ieder geval zijn er ook enkele 10-tallen jongeren door Nike ingehuurd om met de Tour mee te reizen – ze zijn herkenbaar aan de Livestrong- en Nike-logo’s. Ze verkopen de armbandjes waar ze maar kunnen en vormen zo een groep ingehuurde fans die Armstrong niet snel zullen laten vallen.
Op internet zijn soortgelijke activiteiten merkbaar. Daar posten dit soort pr-medewerkers wedstrijdreportages en andere nieuwtjes over Armstrong, en over gezondheid en fitness.
De image-building van de wielerheld gaat dus gewoon door nu het uur van de waarheid dreigt aan te breken. Verstandig? Een pr-consultant zegt dat het merk Armstrong natuurlijk veel waarde heeft, maar maakt zich toch zorgen om alles wat er komen gaat. Want als hij dadelijk zou worden ontmaskerd als dopinggebruiker en leugenaar, dan valt hij wel erg diep.

Bron(nen):   The New York Times  Livestrong