Ben jij een smaaksetter, -adopter of volger?

Consumenten van nieuwe levensmiddelen en dranken kun je indelen in drie categorieën: smaaksetters, smaakadopters en smaakvolgers. Uit een rapport van The Oxford Research Agency (TORA), een adviesorgaan voor de detailhandel, kunnen twee groepen een onlangs gelanceerde product maken of breken: de smaaksetters en de smaakadopters. Het rapport is gebaseerd op interviews met 1534 mensen uit het Verenigd Koninkrijk, de Groot-Bitannië, Frankrijk, Duitsland, Brazilië en China.

Smaaksetters worden vaak geraadpleegd door vrienden en familie als er een nieuw product op de markt komt. Het zijn de mensen die culinaire magazines lezen, naar kookprogramma’s kijken, … In landen, zoals China of Brazilië, waar internet minder wijdverspreid is, is het aantal smaaksetters groter. In Groot-Britannië vormen ze 7% van de bevolking en in Brazilië 20%. De tweede groep, de smaakadopters, probeert het product uit binnen een maand nadat ze er iets over gelezen of gehoord hebben. De smaakvolgers zijn de laatsten die iets nieuws gaan uitproberen. Dat doen ze pas als een bekende op wiens smaak zij vertrouwen, het aanbeveelt. Zij vormen overal de meerderheid, maar in West-Europa is hun aandeel bijna 75% en in Brazilië en China ongeveer 45%.


Voor reclamemensen zijn dit belangrijke cijfers. Een mooi voorbeeld daarvan is het introduceren van Unilever’s ‘love it or hate it’ campagne voor een Marmite groentespread waarbij slechts 30 UK smaaksetters werden ingezet to Spread The Love via social mediasites.

Bron(nen):   The Independent