Crowdfundingproject voor ‘normale’ Barbie-pop met realistisch lichaam
Met 150 banen op haar CV en een eigen huis en auto is Barbie niet per se een slecht rolmodel voor jonge meisjes. Maar haar onrealistisch dunne lichaam maken haar misschien wél een slecht voorbeeld, zoals al decennialang door Barbie-tegenstanders wordt gezegd.
Kunstenaar en onderzoeker Nickolay Lamm brengt daarom graag door middel van crowdfunding de Lammily-pop op de markt, met gemiddelde maten en casual kleding, als alternatief voor de oorspronkelijke Barbie-pop. "Zo'n pop is er nog niet."
Mattel, de producent van Barbie, reageert: "Barbie's lichaam was nooit als realistisch bedoeld. De pop moest makkelijk aan- en uit te kleden zijn." Haar maten zouden het spelen volgens Mattel bovendien vergemakkelijken.
De Lammily heeft in tegenstelling tot Barbie beweegbare gewrichten zodat ze in haar korte broek en gympen meteen in actie kan komen, in plaats van zich uit te dossen als prinsesje. Lamm wil met zijn pop vooral de ouders aan het denken zetten. "De boodschap over je lichaamsbeeld is vooral gericht op ouders van dochters. Veel jonge meisjes zijn daar helemaal niet mee bezig, die willen gewoon een pop die leuk is om mee te spelen."
Mattel blijft het lichaam van Barbie verdedigen. Met hun sociaalmediacampagne #unpologetic (zonder schaamte) onderstrepen ze de 'authenticiteit van meisjes en vrouwen'.
Bron(nen): Huffington Post
als het realistisch moet, plak dan ook maar een bontje in het kruis, en wat putjes in de dijen…. wat een onzin.
bontje in het kruis? Ik weet niet hoe lang jij niet meer in de sauna bent geweest, maar de ‘bontjes in het kruis’ zijn tegenwoordig meestal weg 😉 (iig bij vrouwen die er zo uit zien als barbie :D)
(in antwoord op Pietje_Precies)Met de huidige toevoegingen van glucosestroop aan ieder produkt in de supermarkt ligt het huidige “normale” gewicht 20 kilo hoger dan ca. 35 jaar geleden.
Wie gaat er bepalen wat er “normaal” is???? Als ADM/Monsanto/Nestle/Cargill/Unilever het voor het zeggen krijgen kan er zeker nog 30 kilo bij.