De plausibelste verklaring voor het verdwijnen van vlucht MH370 tot nu toe

Er doen opwindende scenario's de ronde over wat er niet allemaal zou kunnen zijn gebeurd met het verdwenen toestel, de een nog spannender dan de andere. In de Amerikaanse media doet echter ook een andere theorie de ronde, die elegant is, alles verklaart, maar weinig spectaculair is. Oud-piloot Chris Goodfellow, de auteur van de theorie,  denkt dat het volgende kan zijn gebeurt. Nadat de co-pilot afscheid had genomen van de verkeerstoren ("good night") stroomde er rook de cockpit in, bijvoorbeeld van een brandend wiel dat vlam vatte bij het opstijgen. De piloten deden bij die ontdekking wat iedere piloot heeft geleerd: de dichtstbijzijnde luchthaven opzoeken en daar koers naar zetten.  De meest geschikte plaats om te landen was de lange baan van Pulau Langkawi en daarheen zette de bemanning koers. Ze programmeerden de koers in de computer terwijl de brand door woedde. Die nieuwe koers correspondeert met de waargenomen koerswending. Vervolgens schakelden ze systemen uit om de brand te controleren. Vandaar dat een voor een de systemen lijken te zijn uitgezet. Ze zochten nog geen contact met de grond. Iedere bemanning is geleerd om in geval van nood een vaste volgorde te volgen: "aviate, navigate, communicate". Aan communicate kwamen ze niet toe: de cockpit - en mogelijk ook de passagiersruimte - vulde zich steeds verder met giftige rook en bemanning en passagiers raakten bedwelmd of erger. Het toestel hield zich aan de ingeprogrammeerde koers en vloog dus nog uren door met een bewusteloze of dode bemanning tot de brandstof op was. Geen kaping, geen James Bond, een brand.  

Bron(nen):   Business Insider      

6 Reacties Doe mee met de discussie →


  1. kletsmajoor

    Maar de brand moet dan wel vanzelf uitgegaan zijn, voordat het vliegtuig zo beschadigd raakte dat het niet meer kon vliegen.

  2. brabantman

    Deze theorie is al een paar dagen achterhaald. Het is gebleken dat de systemen al uitgeschakeld waren voordat de piloot “Good Night” gezegd had.

    • Bart_van_Oerle

      Ja, zoals je kan zien op het vorige bericht ‘Nieuw bewijs maakt raadsels rond vlucht MH 370 alleen maar groter’ hier.

      Alleen de vraag is dan of dat ACARS systeem constant data stuurt of alleen zeg elke 15 minuten. Bij elke 15 minuten of langer, kan deze theorie nog wel kloppen.

      (in antwoord op brabantman)
  3. knier

    Beetje vreemd dat dan niet het dichtstbijzijnde vliegveld bereikt kan worden wegens gebrek aan brandstof

  4. Pieter Servranckx

    Knier en Piet Oud, hebben jullie goed gelezen? Er was nog meer dan genoeg brandstof, maar het dichtsbijzijnde vliegveld kon niet bereikt worden omdat de piloten bedwelmd of dood waren door de rook.
    Een zéér plausibele verklaring, lijkt mij dat.

Reacties niet toegestaan